Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Jag får aldrig nog

6 kommentarer

Den lilla obetydliga teveronikan har vi mängder av i gräsytorna. I mängd blir den som ett mini-linfält. Jag är mån om att de ska få blomma och glädja oss. Så vi klipper gångar i gräsytorna och sparar de blå fälten. Och under de gamla äppelträden där vi normalt brukar klippa gräset helt finns nu en rektangel med blå och vita prickar. Det är teveronikor och smultronblommor. De senare ska få chans att bli smultron färdiga att plocka till frukostfilen. Den oklippta rutan ser ut som en trädgårds-installation.
teveronikor
teveronika 2014
bondpionen 2014
Några av bondpionens blommor vid husväggen har slagit ut. I år igen ;-) Kirgislöken Purple sensation håller på att ha blommat över där i det solvarma läget.

Det gäller att hänga med i härligheterna som sker. Tornseglarna svirrar i luften på kvällarna, gökarna gal som sjutton i år från flera väderstreck, näktergalningarna håller hov med kluckanden, knäppanden, visslingar och flöjtanden i träddungarna, fasantuppen yvs och gläds och burrar hörbart upp sina vingar, vinbergssnäckorna rör sig sakta framåt, sädesärlan spatserar på tegeltaket, starar med sina ungar tjattrar i träd och gräs på jakt efter maskar. Aldrig får jag nog av detta som återkommer varje år. Detta blir inte tjatigt alls  ;-)

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

6 thoughts on “Jag får aldrig nog

  1. Jag älskar när trädgården får vara lite vild också :) Kul att se! Ha en bra dag!

    Gilla

  2. Jag får heller aldrig nog. Och tittar gärna på andras blommor också.

    Gilla

  3. Hej cyberkompisar! Det är så intressant för det blir inte lika från år till år. Förutsättningarna för olika växter skiftar och det gör det extra spännande att se vad som gynnas detta året. Teveronika men inte prästkragar ser det ut som.

    Gilla

  4. Nej inte går det att få nog nu. Jag är likadan, jag bara njuter av allt det vackra

    Gilla

  5. Är det teveronika de heter på riktigt alltså? Alltid kallat dem ”mormors glasögon” och först på senare år börjat fundera på varifrån det namnet kommer.. när jag var barn verkade det fullt logiskt eftersom min egen mormor hade klarblå ögon som blev gigantiska bakom hennes starka läsglasögon :) Men det kan ju inte vara någon allmän mormorsgrej!

    Gilla

Tyck till om du vill!

