Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Ljus idé

Lämna en kommentar

När jag inredde min ateljé 2001 var jag intresserad av secondhand- bord. Det var verkligen inte svårt att hitta bastanta gamla kontorsbord med grå stålrörsben och träskiva med ekfanér i formatet 80 x 190 cm. Jag köpte två.

bord5
bord2
Det ena är arbetsbord och det är detta som syns på bilderna. Stålrörsbenen målades med en röd linoljefärg. Den har hållit sig väldigt bra.

bordet
Ekfanéret som var behandlad med någon slags lack, putsades med finaste sandpapperet. Det var min hygglige pappa som åtog sig den noggranna uppgiften, ett postumt tack än en gång för det! Sen oljade jag in ytan med halvolja, dvs balsamterpentin och kokt linolja.

bord4
Min smarte man såg till att hela ateljén försågs med många eluttag, pepprade med sådana kan man nog säga. De flesta vägguttag är dolda på ett smart sätt. Sen ville jag även ha uttag under bordet, ett i varje kortända. Där jackar jag in belysningsarmaturerna. Där sätter jag telefonen på laddning. Där stoppar jag in laptopanslutning när det krävs. Under arbetsbänken vid väggen där datorn står finns en grenkontakt med strömbrytare och 4 eluttag monterad. Enkelt och väldigt bra. Förutom alla dolda vägguttag som sagt.

bord1
Jätteenkelt kontorsbord som slängs ut då kontor nyinreds eller flyttar till Kina. Kvalitén är överhövan bra men benen tristgrå innan de målas glada. Ofta följer en hurts som hänger på stålstativet med den här typen av bord. Bra och lättstädat.

hurts
Men jag ville ha något annat, en hurts från Norrgavel med svart linoleum på nedersta lådans framsida. Det hör ihop med entrédörrens svarta laminat som vi satte dit för att dölja brevinkastet. Även denna vackra entrédörr är återvunnen.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

Tyck till om du vill!

