Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Väldoft

2 kommentarer

I år blommar åter igen tre doftande narcisser av en gammal och för mig okänd sort. De har ända sedan jag hittade dem stått norr om ateljén. Efter blomningen detta år ska de få sin plats på södersidan med förhoppning om att de kommer att trivas minst lika bra där och föröka sig.
doftande narcisser
Narcisserna kommer från ett gammalt torp som tillhörde ett fiskejordbruk på en Mälarö. Av bostadshuset återstår endast en murstock efter att huset för länge sedan brunnit ner. Lagården står förfallande kvar, ensam i allt det gröna vackra. De här blommorna påminner om den tid vi ofta var ute och seglade. Majkvällar med kvällsmat till rördrommens läte, helger på upptäcktsresor i Mälaren, semestrar då vi seglade ut i Östersjön.

Förra veckan gick jag en kurs som hette Bondens och torparens trädgård som ordnades av länsstyrelserna i Mälardalen, med Västmanland som sammanhållande funktion. Eftersom jag är speciellt intresserad av allmogens odlingar passade den endagskursen mej perfekt då den handlade om bondens trädgårdshistoria, trädgårdsepoker och stilar. Museiträdgårdsmästare Maria Löfgren från Vallby friluftsmuseum var föreläsare. Kursen fortsätter med en historisk växtvandring i augusti. Det här har jag nytta av på min egen tomt men även yrkesmässigt. Ämnet är hur trevligt som helst!

Än en gång kom jag i kontakt med Programmet för odlad mångfald, POM. Inom projektet har man arbetat 2000-2010 med inventering av det gröna kulturarvet. Nu pågår utvärdering, bevarande och nyttjande fram till 2015. Därefter skapas den nationell genbank för att spara växtmaterial för framtiden. HÄR finns en broschyr som pdf om POM:s arbete hittills.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Väldoft

  1. Det är roligt med gamla växter. Jag hade också ett knippe med narcisser i gräsmattan som jag ömt vårdade. När vi dränerade runt lilla huset var jag dock tvungen att flytta dem. Mina överlevde inte den flytten tyvärr, men jag har inte speciellt gröna fingrar heller. Hoppas dina klarar sig bättre!

    Gilla

Tyck till om du vill!

