Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Ljus…

3 kommentarer

hus+ljus

… och hus! Hus & ljus.
Utan ljus och skuggor, inga rum. Min härliga vardag, mitt härliga yrke.

Försöker hitta en dikt som passar till temat. Men det går inte i brådrasket. Men väl en dikt om rum. Vad tycks om den här?

Den sörjande våningen

Flera dagar innan jag ska resa
börjar min våning att sörja
försöker också med alla medel hålla mig kvar
I varje rums hörn tycks plötsligt något oupptäckt ligga
på lur

Tavlorna förtydligar sitt innehåll
ger mig nya färg-och-konfliktsituationer
som måste lösas just nu
Böckerna skjuter rygg
kräver att bli läste eller omläste
och gör mig plågsamt medveten om mitt svek mot dem
Stolarna står stelt förebrående
kring det snart gästlösa bordet
och vart jag än går i våningen
tycks jag höra tassande steg som inte är mina
höra viskningar som inte är för mig
Över soffor och fåtöljer svävar en spänd förväntan
alldeles som när man sitter i en väntsal
Min bädd breder ut sig på ett vällustigt sätt
vill locka mig att stanna kvar

Gardiner och draperier hänger med likgiltigt oordnade
veck
men klockorna tickar plikttroget
fast jag känner mig i otakt med dem
Spegeln visar mig inte mitt vanliga ansikte
utan ett moln i upplösning
jagat av vindar från alla håll
Telefonens ringningar ekar
som om våningen redan vore övergiven
Men märkvärdigast är ändå
att mina mest älskade tillhörigheter
gör sig främmande och likgiltiga
som om de ville förebrå mig
eller kanske göra det lättare för mig att resa

 

Och när jag då slutligen ger mig av
kan jag aldrig låta bli
att i tysthet be min våning om förlåtelse
innan jag lämnar den åt sin övergivenhet.

 

Maria Wine
ur ”Svårmodets mod”

.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

3 thoughts on “Ljus…

  1. Vilken bra dikt. Så kan jag känna inför semestern, då storstädar jag. Tänker sedan att nu när är det så fint här hemma, varför ska jag åka bort då?

    Gilla

  2. Hm – jag tycker det låter som någon som inte har ett alldeles sunt förhållande till sin lägenhet jag.

    Gilla

  3. Jag är nog beredd att hålla med Siv. Trivs man hemma finns mindre anledning att åka bort. Kanske.
    Är jag densamma då jag återvänder hem? Har något hänt hemma medan jag varit borta?
    Det handlar nog om man är ”jägare” eller ”samlare” ;-)

    Gilla

Tyck till om du vill!

