Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Mangelduk

2 kommentarer

Ska ett tygstycke vara något att blogga om? Nja, kanske inte. Eller varför inte…
mangelduk3
Efter att länge ha insett att jag borde byta mangelduk i elmangeln har det nu blivit av att köpa en ny. Det var inte lätt att få tag i rätt textil kan jag säga. Längden ska vara 175 cm och bredden 55 cm. De färdigt tillskurna i handeln har andra mått.
mangelduk1
Så en dag ger jag mig tid att leta ordentligt på nätet och hittar mangelduk i 100 % linne med stadkant och bredden 55  som metervara här. Jubel! Nu har jag fått den med posten och det är bara att byta. Så underbart!

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Mangelduk

  1. Mangelduk kan visst vara något att blogga om ;)
    Linne är min favorit- det är så vackert så jag förstår känslan, vilket fantastiskt tyg!
    Jag är inte så insatt i det där med mangel och tyg, men blankt och slitstarkt borde det i alla fall vara. Skulle själv gärna vilja ha en liten behändig elmangel som jag kan ha inne i huset och mangla ofta på. Har en sån där gammal och stor på stativ och med ett hjul som man vevar (hittad på loppis) men har inte plats för den inne i huset så den får stå i gäststugan och agera matbord…men den fungerar. Går ut och manglar linnedukar och gamla örngott på den ibland för nöjes skull.

    Ha det gott!

    Gilla

    • Ankan, att mangla är ett slags kontemplation, eller hur?
      Jag tycker du har ordnat det bra för dig med snygg mangel som även är matbord!!!
      Själv går jag ut i tvättstugan och manglar på den ärvda elektriska kallmangeln. Den står på arbetsbänken där ute.

      Gilla

Tyck till om du vill!

