Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Ulla Molin

1 kommentar

Förutom gårdsplanen med sandjord och kattfötter där min farmorsmor bodde samt barndomens vägrenar, är det Ulla Molins trädgård i Höganäs som gett idé inför valet av marktäckare i min perennträdgård – utan att för den skull göra några andra som helst likheter med denna vackra genomtänkta trädgård. Det är den del närmast stensättningen i perennträdgården, där en mattbildande växt krävs, som jag låter mig inspireras att välja kattfot. Men även backtimjan. Just nu i år blommar tulpaner och andra vårlökar i den bara jorden men det ska det bli ändring på.

Ulla_Molin_garden_Hoganas_500
Bild härifrån
Ni har väl läst Leva med trädgård av Ulla Molin med teckningar av Lisa Bauer? Den kom ut på 1992, själv har jag en faksimilutgåva från år 2000. Även Ulla Molin trädgårdsarkitekt – ett porträtt av A-M Blennow 1998 finns i min bokhylla.  Ulla Molin (1909-1997) kunde detta med att skapa olika trädgårdsrum.
Hon var under många år redaktör för egnahemsrörelsens tidskrift Hem i Sverige.

Ulla Molins trädgård i Höganäs är 800 kvm och en av få byggnadsminnesförklarade trädgårdar. Hon hade gjort Carl von Linnés motto till sitt:
Omnia mirari etium tritissima
Allt förtjänar uppmärksamhet, även det alldagliga.

.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

One thought on “Ulla Molin

  1. Så härligt att sommaren är på väg! Här i Skottland börjar våren/försommaren komma igång på allvar också.

    hälsningar från Skottland

    http://www.schottishmoments.com

    Gilla

Tyck till om du vill!

