Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Brännglas

7 kommentarer

Är det du som tappat en brinnande tändsticka på köksbänken? frågade vi varandra.
Nej, det skulle jag ha märkt! svarade vi.

bränt ekollonvas
Så befann jag i köket vid lunchtid en dag i veckan och såg ovanstående ljuskoncentration. Ekollonvasen visade sig vara en fara, den sfäriska glasvasen blev till ett brännglas. Det är sådant jag bara hört om tidigare.
bränt1
Antagligen har vi haft tur.
Jag brukar normalt ta in ekollon på hösten men i år blev det på våren. Och vårsolen är stark. Riktigt obehagligt blev det då jag förstod vad som orsakat brännmärket.
bränt2
Vi provade sedan på ett reklamblad. Det tog mindre än en minut innan det började ryka. Och eld tog det inom dubbelt så lång tid. Nu får ekollonvasen från Svenskt Tenn stå på en plats utan direkt sol i vår.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

7 thoughts on “Brännglas

  1. Vilken tur att det inte låg ett papper där tidigare!
    Jag har varit med om ett skyltfönster där man ställt en guldfiskskål (utan vatten eller fisk) och den fungerade också som ett brännglas. Lyckligtvis skedde ingen olycka den gången heller men det blev rejäla brännmärken i det som fanns bakom. Efter det ställer jag inga runda glasföremål i eller nära något fönster.

    Gilla

  2. oj. Tur det upptäcktes!

    Gilla

  3. Men hjälp, måste kolla vilka vaser jag har som nås av solstrålar, det kan ju gå riktigt illa!

    Gilla

  4. Verkligen otäckt! Tur att ni upptäckte det i tid.

    Gilla

Tyck till om du vill!

