Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Att lägga pussel med ett gammalt fotoalbum.

Lämna en kommentar

Se här vad vi nördar med kulturhistoria, äldre fotografier och arkivböcker kan grotta ner oss i. Det är så himla kul att släktforska!!!!

kulturgryningen 2.0

Hemma hos mina föräldrar finns ett fotoalbum. Jag har tittat i det många gånger genom åren. Få ansikten har varit bekanta. Jag har endast känt igen de släktingar som bott hemma på gården, resten har varit identitetslösa. Jag har grämt mig över att jag aldrig kommer att få veta vilka dessa personer är då mina äldre släktingar gått bort. Ju mer jag tittade i albumet så började jag dock se hur både fotona och placeringen av dessa var tolkningsbara, pusselbitar som kunde läggas på plats.

IMG_0014

Bland de första och tydligaste exemplen jag hittade var detta. På visitkortet till vänster ser ni min farfars mor Ingrid, den ursprunglige ägarinnan av albumet. Henne har jag sett på porträtt på väggen sedan jag var liten. Jag har inte vetat mer om henne än att hon växt upp på granngården. Vem hon på det högra visitkortet var hade jag ingen aning om…. men visst…

View original post 715 fler ord

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

Tyck till om du vill!

