Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

Sälgen behövs

5 kommentarer

MrsUniversum har aldrig varit någon som ivrat för sälg. Ett skräpträd som kommer med ideliga rotskott om man tar bort den. Den har inga vackra höstfärger som t ex aspar som även de skjuter rotskott så in i norden.

Nä, sälgen är bara fin på våren då den har ulliga grå videkissar på bar kvist, ett vårtecken som finns med sedan barndomen. Sådan har MrsUniversums inställning varit.

Så läser jag detta och min världsbild omprövas:
untitled
Klicka på bilden för att läsa om ett storslaget träd.

Man kan bland annat läsa: ”Sälgen är en av 36 videarter i Sverige. Alla viden heter Salix på latin, men variationen i utseende och levnadssätt är stor. Många arter visar upp skilda underarter med olika talanger. Till råga på allt, korsar sig viden med varandra i en enda röra. Bland viden finns alltifrån träd och buskar till små krypande, centimeterhöga ris på fjället. Inom gruppen kallas många arter för viden, medan andra kallas för pilar eller har alldeles egna namn som jolster eller sälg.” Plötsligt minns jag vandringarna i Stora skuggan om våren då jolstren slog ut – en doft, som var oerhört angenäm omringade mej.

Tack Jordbruksverket för den broschyren! Jag gillar verkligen då jag blir tvungen att ompröva min uppfattning men det är sällan som en statlig myndighet får mig att göra det :-)   Men här har JBV gjort något som är värt att uppskattas. Skriften är från 2009 men ny för mej, jag möter våren med ännu en dimension, lite fördjupad men med utgångspunkt från den fina barnvisan.

Sov du lilla videung
än så är det vinter.
Än så sova björk och ljung
rosor, hyacinter.
Än så är det långt till vår,
innan rönn i blomma står.
Sov du lilla vide,
än så är det vinter.

Solskensöga ser på dig,
solskensfamn dig vaggar.
Snart blir grönt på skogens stig,
och var blomma flaggar.
Än en liten solskensbön:
vide liten blir så grön.
Solskensöga ser dig.
Skolskensfamn dig vaggar.

Zacharias Topelius  (1818 – 1898 från Nykarleby, Österbotten, Finland)

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

5 thoughts on “Sälgen behövs

  1. Och för humlorna!

    Gilla

    • Exakt Louise!
      I häftet står bl a:
      ”Den som närmar sig en blommande sälg,
      häpnar över det surrande och brummande
      som ljuder från grenverket. Hundratals hum-
      lor, bin och andra småkryp har hittat vårens
      första restaurang. Sälgen är först ut att
      blomma på våren, innan markens växter står
      i blom, redan i mars–april i södra delen av
      landet och i maj i den norra. Det sker ofta
      medan snöfläckar ligger kvar och inte minsta
      grönska är i sikte.”

      Gilla

  2. ja de är fina och en stor källa till nektar och pollen för de tidiga humlorna. :)

    Gilla

  3. Vet att sälgen anses som ett skräpträd men för mig är den en bärare av vår. Vi har en stor sälg (träd) som egentligen står för nära huset (enl besikningsman) men den får stå.
    Dessutom verkar den ha något som hackspetten gillar. Den får regelbundna besök av spetten av spåren på marken att dömma.

    Gilla

  4. Härlig läsning! Jag har haft mina funderingar kring vår sälg som har vuxit sig så stor, men efter att ha läst det här så blir den nog kvar.

    Gilla

Tyck till om du vill!

