Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Levande girlang

2 kommentarer

image2567 Gunnar Kaj

Jag som påstod i förra inlägget att blomstergirlanger inte längre finns. Ja, inte är det ofta man ser dem. Här i den lilla staden upphörde mataffären vid torget att smycka till jul med girlang av granris för några år sedan. Först övergick man till plastris och nu ingenting alls.

Men på nätet hittade jag ovanstående vackra arrangemang. Det är gjort av Gunnar Kaj för Spritmuseet på Djurgården, Sthlm. Fler bilder, både från Spritmuseet och annan blomstrande grannlåt hittas HÄR. Bilden ovan är hämtad från sidan: EVENT  – Midsommardekor Spritmuseum.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Levande girlang

  1. Visst är det fint, särskilt med granris till jul. Försökte få ”trädgårdsmästaren” att skapa en girlang till både café och farstukvist här hemma i år, hade även på förslag att han skulle kunna sälja till både butiker och privatpersoner.
    Han bara såg på mig som om jag var helt galen och sa… ”om du visste hur många meter grangirlang jag har bundit i mitt liv, det var straffarbete när jag var barn, alla butiker skulle ha dem monterade till skyltsöndag så efter skolan stod man i binderiet och kämpade med eländet”
    Så det föll inte väl ut om man så säger, jag får göra dom själv i såfall :-)

    Gilla

    • Annelie, många resonerar nog som trädgårdsmästarn gör. Men tänk om han kunde lära ut knepet hur man får en granrisgirlang att hänga ihop. Då kunde vi göra dem själva. Så roligt det vore att ha en egenhändigt gjord på farstukvisten nästa jul :-)
      Blogga om det vettja… i tid….

      Gilla

Tyck till om du vill!

