Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Att ha roligt

1 kommentar

Att köpa gamla inredningsföremål och böcker har alltid roat mig. Den första loppmarknaden jag någonsin besökte var 1974 och jag fyndade.
När jag bodde i huvudstaden brukade jag ock min loppisväninna K. träffas hos mej, som då bodde på Södermalm, på lördagsmorgnar och äta lång frukost. Därefter gav vi oss iväg till secondhand-butikerna, mest på Söder. Vi var på alerten vid öppningsdags. Kul hade vi! Det var innan Nationalmuseums utställning om Stig Lindberg gjorde gemene man uppmärksamma på dennes formgivning. Så vi letade bland annat Lindberg-föremål och det var inte så svårt att finna då.  Av bruksgodset samlade vi båda Gefyr så det gällde att hitta först.

Atalanta, Wedgwood & Co, England. Royal semi-porcelain.

När jag flyttade hit till Universumet var det Pingstkyrkans Second Hand som drog mest folk. Även detta före Lindberg-utställningen. Här fanns 50-tal, Lindberg och mycket annat. Blomkrukor som Tellus av Ewald Dalskog för Bo Fajans, blomkrukor från Uppsala Ekeby: Gunilla av Bertil Nilsson, Ingrid Atterbergs Pepita, Hjördis Oldfors City och Sven Erik Skawonius Lena i olika storlekar blev några av inköpen i genren blomkrukor.  Men jag köpte så mycket annat, det var kul – det är kul. Lyrik är det inte många som letar eftersom det finns så många lyrikböcker kvar när jag skannar av hyllorna. Jag har haft möjlighet att komplettera sönderslaget glas och porslin till Universumet. Halvan anser att det räcker med några få vaser och ett par ljusstakar. Det tycker inte jag! Ni anar kanske en viss konflikt :-)

Fortfarande gillar jag att handla på second hand eller ibland hos antikhandlare. Oftast får jag gå ensam numera, det är en skön avkoppling på lördag förmiddag. Utbudet förändras under hand. De dödsbon som nu lämnar sina inventarier till second hand satte bo efter 50-talet så föremål från den tiden är svårare att finna och priset är förstås högre idag då en ny generation söker folkhemmets föremål. 1950-talet var guldåldern i svensk formgivning och den tiden tillhör mig.

MrsUniversum läste Nordiska museets och Skansens årsbok Fataburen i julas. 2013 års tema är Bygga och bo. Helt klart en läsvärd bok. Var kan man annars läsa om tevagnen, denna folkhemsmöbel, och dess historia? Eller personligt om folkhemmets belysning? Eller om något helt annat – folklig tro om skydd och lyckobringare för hus och hem? Där behandlas bland mycket annat lyckobringande hästskor. Boken beskrivs så här:

Bostaden är för många en självklarhet, en grund i tillvaron, en utgångspunkt för livet. Bostaden ses som en mänsklig rättighet som ganska få frivilligt avstår ifrån. Men ett hem kan ibland vara en ouppnåelig dröm. Hemmet, både som tanke och realitet, har länge stått i samhällets centrum. Ändå tycks hemmets betydelse bara öka. När vi säger att bostaden är ett hem fyller vi den med moraliska och estetiska värderingar. En plats att vara sig själv, ett område att styra och bestämma över, en fristad för fantasi och skapande, materialiserad trygghet och identitet. Så kan dagens hem beskrivas och tolkas. Hemmet kan också ses som en arena för ohejdad individualism eller som en pressande prestations- och konsumtionssfär med både tydliga statussymboler och subtila men avslöjande tecken. Den fasta punkten kan stänga in, bevara könsroller och upprätthålla maktstrukturer. Hemma är kanske inte alltid bäst, det är vad vi gör det till. Bygga och bo lyfter fram boendet som process och aktivitet med olika och ofta ojämlika förut-sättningar. Bokens bas är föremål, arkivmaterial och kunskap samlad i Nordiska museet. Ett femtontal författare, de flesta med nära anknytning till Nordiska museet och Skansen, skriver om hem och bostadsmiljöer från många tider och på många platser.

Den var ett nyttonöje att läsa. Ett annat är att dra å färde till second hand-butikerna som jag gör nu!

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

One thought on “Att ha roligt

  1. Jag shoppade också på loppis innan det blev så populärt, så jag har fyndat riktigt billigt. Bland annat möbler hur billigt som helst. Köpte också en hel Bersåservis för te med koppar/fat och assietter för 400 kronor. LÅngt innan det blev poppis.

    Gilla

Tyck till om du vill!

