Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Gömsle

9 kommentarer

Paradhanddukar är inget jag levt med tidigare. Aldrig någonsin. Minns inte heller att mina mor- eller farföräldrar hade sådana. Egentligen kan det tyckas lite överflödigt med ett gömsle för andra handdukar. Men något i utseende och även funktion får mig att trivas med de paradhanddukar jag köpt in. De är snygga om än inte helt praktiska eftersom det är svårare att komma åt de handdukar och torktrasor som hänger där bakom.


Men funktionen att ge ett renare intryck intalar mig också – trots att feng shui inte är min grej. Som arkitekt tycker jag att det ligger i hela tankesättet att rensa upp i röran, ordna, ställa, lägga, hänga, förvara på ett tilltalande sätt. Att rita funktionella interiörer är fantastiskt kul, gärna med dold förvaring.


Till julen fick den här komma upp men det är inte alltid handdukarna döljs. Många av dem är ju vackra i sig.

Agnes-i-köket
Det fanns ingen paradhandduk här i köket då Agnes fångades på detta fotografi. Fint ändå med nymanglade och säkerligen hemvävda handdukar. Jag har kvar några.

. Fotograf Martin Lundkvist Torshälla

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

9 thoughts on “Gömsle

  1. Fine ting – og foto med en kat, som måske er i gang med sit niende liv. Den har oplevet en del de seneste ca. 100 år :-)

    Gilla

  2. Jag har flera såna här, för närvarande tre stycken! Flera paradhandukar till förstås. Du som vet mycket, vad målar man en putsad ladugårdsvägg med? Den är nyputsad, men inte målad.

    Gilla

  3. Väldigt fin paradhandduk! Jag har sparat ett par som är ett några generationer gamla. Blev inspirerad att plocka fram dem nu!

    Gilla

  4. Mera paradhanddukar åt folket, här skall fotas!

    Gilla

  5. Vad jag minns så hade man paradhanddukar i alla hushåll. Jag har en som prydnad på torpet, broderad av mor min och när hon såg den så berättade hon att hon tog det garn hon hade, ett blått garn, inte hade hon råd att skaffa annat. Det föreställer kattungar som leker med nystan och det är väldigt tilltalande.

    Gilla

Tyck till om du vill!

