Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Det svåraste jag vet…

9 kommentarer

…med byggnadsvård är det här med trösklar. Här i bottenvåningen är de inte klara än. Svårt, svårt, svårt…

tröskel ytterdörr
Fortfarande har ytterdörrens tröskel den här beiga färgen från 70-talet, samma kulör som trappan till övervåningen hade förut. Under skymtar en gråblå kulör fram. Jag vet inte vad jag ska göra? Tycker om nötta trösklar där det syns att människor gått ut och in under decennier eller varför inte århundraden, tycker inte om 70-talskulören men vet inte vad den ska ersättas med. Nymålat känns inte heller bra. Att skrapa trärent kan bli svårt utan att hyvla bort trä. En jämn och slät tröskel är jag inte ut efter.

På övervåningen är det inga problem – där är trösklar och trägolv fernissade som man gjorde på 1920-talet då övervåningen inreddes. De är i mina ögon väldigt tilltalande.

Men på bottenvåningen vet jag som sagt inte hur jag vill ha det. En grymt svår detalj tycker jag.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

9 thoughts on “Det svåraste jag vet…

  1. Härligt inlägg, var genast tvungen att inspektera våra egna nötta trösklar. Vi målade om med mörkgrå linoljefärg för 15 år sedan förutom den dm höga tröskeln i salen som vi låtit vara original med härligt nötta och rundade partier från flera decenniers trampande av sko- och sockbeklädda fossingar. Jag är också kluven, lite kliar det i fingrarna att fräscha på med ny färg samtidigt som det hör till det här gamla huset. Om man tänker historiskt så har antagligen våra förfäder målat om någon gång för att det hörde till underhåll och generationsbyten att stryka på ny färg… Men den är härligt nött den där tröskeln och vilken vacker gråblå färg som skymtar fram!

    Gilla

  2. Svårt att veta vad som blir mest rätt.
    Jag hade nog försökt skrapa bort så mycket av 70-talfärgen som möjligt (litar inte på att 70-tals färg inte ska flagna) och där efter handslipat tröskeln. Inte slipa bort all gammal färg utan bara få den slät och ”mjuk”. Därefter hade jag lagt på ny linoljefärg, så har det ju gjorts av tidigare generationer.
    Tycker det är svårt att få en, en gång målad yta att bli tillräckligt ren från gammal färg utan att avlägsna för mycket.
    Men om sånt här finns nog många åsikter men tröskeln är ju mjukt och fint sliten och förtjänar att ej bli hårt morderniserad.
    Med vänlig hälsning
    Hans

    Gilla

  3. Ojojoj vad svårt! Jag får testa att ta bort det beiga på något sätt. Kanske med sandpapper 0? Kan det gråblå tas fram på hela tröskeln är problemet löst. Tröskeln får ha den färgen. Annars vet jag inte.
    Väntar tills det blir varmt ute :-)
    (Tacka vet jag slitna obehandlade trätrösklar.)

    Gilla

  4. Vi jobbar med ett hus från sekelskiftet – det är såklart många lager som ligger på varandra både på snickerierna och på väggarna. Jag sörjer också när jag skrapar total inmålade profiler och går ner till trärent. Samtidigt som det inte går att måla ett lager till så skrapar jag bort all tidigare historia från huset. Tröstar mig med att det inte är fysiskt möjligt att lägga på ytterligare ett lager. Nu sopas banan ren och förhoppningsvis kan ytterligare 100 års historia nu börja göra sitt avtryck.

    Gilla

  5. Ni kunde ju bara låta den vara? Jag förstår att ni inte älskar 70-talskulören, det blir lite kulörkrock med dörren. Alternativt ta bort all färg på de mest synliga delarna och där måla med den kulör ni helst vill ha..

    Gilla

    • Erik, hittills har den fått vara bara för jag inte riktigt vet vad jag vill. Tids nog händer grejer kan jag tro. Vad det blir måste få växa fram. Den beiga kulören är inte kul med mina ögon sett. Nymålat får inte se för perfekt ut… Tack för kommentaren. Ditt alternativ ett är enklast :-)

      Gilla

  6. En idé är att försöka ta bort 70-talsfärgen med outspädd linsåpa alternativ värme (Spotheater el likn). Sen måla endast ett varv med en riktig linoljefärg (Vi använder Allbäcks) vilket gör att du ganska snart igen nöter ner till ”patinalagret” igen med hjälp av fötterna dina.
    Å andra sidan så sitter nog alkydoljefärgen på toppen ganska hårt om den inte släppt nu, så då kan du måla direkt på den, men den kommer ju lysa igenom när du nöter dig neråt.
    (Vi har delar i vårt hus där grundfärgen lyser fram under slutfärgen och det är inte snyggt. Det är dock målat före vi uteslutande började använda linoljefärg.)

    Gilla

    • Det var ett handgripligt och utmärkt tips! Tack för det Jimmy! Tunn, tunn linoljefärg på den gamla framtagna. Jag vill ju inte att det ska se för nymålat ut. Nu längtar jag till värme och att köra igång :-)

      Gilla

Tyck till om du vill!

