Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

På upphällningen

2 kommentarer

Julen är över.
Fast i skåpet i farstun på övervåningen finns rester kvar. Godis som inte hanns ätas upp innan vi åkte bort.
Varje år blir två hyllor i skåpet tömda, stjärnor uppsatta på bakgrunden och hyllorna fyllda med godis och julsnaps. Hemkokt och köpegodis om vartannat, men mest hemkokt.


Läget i den svala farstun är perfekt. Godiset håller sig i form och kladdar inte så mycket. Det står heller inte inom räckhåll från soffan :-)


Annars är skåpet det jag kallar mitt naturalieskåp. Jag har keramikskålar fyllda med olika sorts löv, frukter, ollon, frön, blad. På andra hyllplan finns stenar och andra geologiska minnen. Skåpet har jag ritat och fått tillverkat. Framöver ska det flyttas från sin mångårigt tillfälliga plats.


Igår, på Tjugondag Knut, bars granen ut trots att den var grön och grann och hade kunnat leva inneliv ett tag till. Nu får den göra tjänst vid fågelbordet som matgömma och skydd åt småfåglarna. Tack och hej, leverpastej!

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “På upphällningen

  1. Ja, vi är verkligen olika när det gäller godis. Här låter vi bli att göra julgodis för vi äter upp det alldeles för fort. Både maken och jag är riktiga godismonster. Synd, för jag tycker att det är roligt att göra julgodis.

    Gilla

    • Jamen Asta, vi gillar också godis men denna gång blev det märkligt. Vi gillar lite olika saker, kanske var det därför som det blev kvar så pass mycket (och knäcken blev lite väl hårda denna gång). Det var underbart att komma åter till godiset kan jag ju berätta. Brusakaramellerna (bruna t v på översta bilden) är de godast tänkbara enligt mej. Dessa gillar icke maken.

      Gilla

Tyck till om du vill!

