Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

Vrån

5 kommentarer

Detta är en allmogemöbel som alltid funnits här i huset, säkerligen medflyttad från huset i den lilla staden där familjen bodde innan de köpte och lät bygga den här gården.

Den gamla  byrån i kammaren tjänstgör som förvaring. Den slukar en hel del.


Byrån är valnötsådrad, beslagen är bytta från de ursprungliga men det var väldigt länge sedan man ”moderniserade”. De här beslagen är i mässing i krusidullig nyrenässans-stil. Förut fanns ett runt beslag omkring nyckelhålet. Man kan se märken bakom varje mittbeslag. Handtagen på var sida om nyckelhålen skulle då inte ha funnits förrän de på bilden skruvades fast. Möbelbeslag fascinerar mej eftersom de kan datera en möbel. Kolla här något av det nytillverkade utbudet.

Ska snart börja gå på jakt efter ett nyckelhålsbeslag av ben till en norrländsk byrå från 1800-talets första hälft som är i min ägo. Där öppnas lådorna med hjälp av en nyckel som ”draghandtag”, inga sidohandtag finns. Tre av de fyra lådorna har kvar nyckelhålets benbeslag men den fjärde har tappat det. Har man inte bråttom är det ett intressant ”detektiv”-uppdrag.


Jag som inte klarar av att arrangera stilleben har för tillfället placerat två papier-maché-burkar på byrån. I dessa finns reseminnen som inte samlar damm. Ibland gluttar jag på locken. I den ena finns havsinspiration.

.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

5 thoughts on “Vrån

  1. Skicka en bild på benbeslaget

    Gilla

    • Det kan jag med nöje göra då jag fått till en bra närbild, Hans. Jag förmodar att du antar att du kan hjälpa mig med att få tag i ett beslag av ben… Toppen i så fall.

      Gilla

  2. Jag har några över. men om det är rätt modell återstår att se.
    Köpte till en 20-talsbyrå som ska fixas till, men än har det inte blivit gjort

    Gilla

  3. Tycker mycket om sådana där vackra gamla möbler.

    Gilla

Tyck till om du vill!

