Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Som vanligt men så härligt

1 kommentar

Näverstjärnan kom upp i köksfönstet i år igen. Den är så väldigt vacker tycker jag med sitt behagliga sken.




Gör en egen i papper, se bra instruktion på den här bloggen som jag nyss fann.

Här i Universumet finns fler adventsstjärnor/julstjärnor, alla olika, men det går bara att se en åt gången samtidigt. Jag vill inte att de ska marginaliseras genom att kämpa mot varandra om mitt synintryck. I ateljéns fönster, det största här på gården, hänger en stor vit hålslagen och symmetrisk pappstjärna. En liten i mässing inhandlad second hand finns i salen. Så där lagom diskret, då salen ursprungligen inreddes fanns inga adventsstjärnor så någon tidstypisk finns inte. Den första mångproducerade adventsstjärnan var av orangerött perforerat papper. Den var sju-uddig med olika långa uddar, lite som en komet. Jag gissar att den anspelar även i utseende på den stjärna som ledde herdarna fram till krubban. Åtminstone sådan den avbildats under lång tid och som jag minns den ovanför julkrubborna då jag var liten. Så här:
proletar
Bilden lånad härifrån. Den här sortens julstjärna fick namnet Tindra Kristall och blev så vanlig att den kom att kallas proletärstjärnan. De perforerade hålen var stjärnformade och pappersstjärnan började tillverkas 1941, under brinnande världskrig. Berättelser från krigsåren berättades hemma under min uppväxt och det är lätt att föreställa sig vilken värme den spred i kyla och mörker. Det här var då man bara hade en enda julstjärna, om någon. Och samma stjärna kom upp år efter år. Jag gillar dem mycket och har en sådan i huset i norr.

Det här med adventsstjärnor och adventsljusstakar har en intressant historia. Om den berättar bland annat Nordiska museet HÄR.

.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

One thought on “Som vanligt men så härligt

  1. Den orangea adventsstjärnan var min barndoms stjärna och den hade vi också när barnen var små. Näverstjärnor fick vi barn av min far som hade tillverkat dem själv. Förra året gav jag bort min till dottern som hade frågat om det fanns fler. Jag ångrar mig redan. De har verkligen behagligt sken.

    Gilla

Tyck till om du vill!

