Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Försök till julstämning

6 kommentarer

Igår åkte jag och en god vän på en julmarknad.

Uthus delvis murat av slaggsten.
Snö fick vi, vackra byggnader, stämningsfullt café i en smedsbostad där vi satt med många andra när blå timmen inföll men fikabrödet var halvdant. Behållningen var den bästa av visningar som vi fick av den sparsmakat julsmyckade herrgården.

I jämförelse med den första julmarknaden jag besökte kan ingen annan mäta sig. Den var ett under av bra, välgjorda och juliga hantverksvaror att köpa, av  alla senare besökta faller de mesta bort enligt mig. Trots det är jag mer ute efter julstämning än att handla. Där gjorde de många besökarna att det gick lätt att glida kring och insupa stämningen, inga försäljare sökte fånga in mej för att sälja sina varor. Det var för länge sedan på Bjärka-Säby gamla slott i Östergötland. Igår var jag i Uppland.

.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

6 thoughts on “Försök till julstämning

  1. Julmarknader hör till, jag går också gärna på dom just för stämningen. Bäst blir det ju när man kan glida runt lite utan att känna köptvång som du beskriver. För ärligt talat är jag kräsmagad med vad jag vill lägga mina slantar på. Men enriskransar av en speciell sort blir det nästan varje år!

    Gilla

  2. Själv har jag faktiskt stått som utställare på en julmarknad i år. Sålt lite eget hantverk. Ett test. Vi får se om jag gör det igen eller inte.

    Gilla

  3. Det är med slaggsten är något jag har funderat på. Jag kan tänka mig att det inte ”tillverkas” slaggsten längre men järn måste ju fortfarande gå från malm till metall så man undrar ju vart slaggen tar vägen? Är det fortfarande en restprodukt? Kan man åka och hämta? Finns det rester att botanisera ibland?

    Gilla

Tyck till om du vill!

