Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Adventsfika

9 kommentarer

Detta år bjöd vi kaffe med hembakt i salen. Förra året var salen inte klar till första advent, det datum vi försöker hålla tradition med adventskaffe.




Inom kort, då skymningen faller, tänds ljusen på och kring bordet.
Äntligen kom uppläggningsfaten och skål av nysilver till användning. Efter putsning blev de skinande blanka.
Det tunna porslinet från Karlskrona Porslinsfabrik används sällan, nu var rätt tillfälle.

Ser att det börjat snöa på bloggen. Inte mej emot:-)

.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

9 thoughts on “Adventsfika

  1. Vackert dukat och gammaldags hemtrevligt!

    Gilla

  2. Så fint! Det väcker minnen från min barndom då jag ofta var med mamma på kafferep i liknande rum och med liknande dukning. Men några amaryllisar i vas såg jag aldrig till då, det var nog ingen som skar av dem när de blommade. Men fint är det!

    Gilla

    • Minnen av tanterna Hildur, Nanny, Ester dyker upp då jag läser ditt inlägg Annica H! Så man formas av barndomens upplevelser, det var fina tider! Kul att du kommenterar detta med kafferep och barndom – det är den känslan jag vill ha tillbaka i det här rummet utan att göra det till ett plagiat. Känslan var så fin! Minns du lukten/doften i finrummet?
      Då stod amaryllisarna i sina krukor på fönsterbrädan minns jag – de som fanns!

      Gilla

  3. så fint… och så gott!!

    Gilla

  4. En sån vacker idyll! Jag har nog någon liknande duk i mina gömmor men inte lika stor. Amarylllisar hörde inte till min uppväxt, jag lade faktiskt inte märke till dem förrän i väldigt vuxen ålder. Faktiskt har vi aldrig haft adventsfika, den traditionen har jag inte lagt mig till med.

    Gilla

Tyck till om du vill!

