Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Uppkäftigt

4 kommentarer


Här i Universumet hänger väggsamlaren kvar på köksdörren. Jag berättade för ett par år sedan om hur jag gillade den men tyckte den var lite för mycket romantisk, något som inte passar mej så bra. Och ganska svåranvänd. Vem sparar påsar, korkar och snörstumpar?



Men den hänger fortfarande här och det beror på de kommentarer jag fick och alldeles speciellt förtjust blev jag av Toves kommentar:
”Nej den är inte för mycket… lite puttenuttig javisst, men också en riktig käftsmäll när det gäller konsumtionssamhället förr och nu, om man tänker efter.”  Så mitt i prick. Tove hade då bloggen Det Goda Livet men har så vitt jag vet slutat blogga.

Och visst, självklart hör den här väggsamlaren hemma här i Universumet. Faktiskt har jag börjat fylla på en del. Papperspåsar är jättebra att ha på lager och nu vet jag var jag har snörstumparna, ni ser en ända stiscka upp på en av bilderna. Jag känner mig riktigt, riktigt uppkäftig mot konsumtionshetsen. Den vändningen av mitt eget synsätt på en okänd kvinnas textilmöda på 1940-talet hade jag inte räknat med. Det här är ingen retro-romantik, det är fett upproriskt. Tack Tove!

Varje år sista lördagen i november firas En Köpfri Dag (Buy Nothing Day) världen över av miljoner människor som har fått nog av köphets. I år infaller det den 30 november. En enda dag ska det väl inte vara svårt att låta bli att handla. En dag av 365…

.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Uppkäftigt

  1. Du omtaler ”en okänd kvinnas textilmöda på 1940-talet…”.
    Kunne det tænkes at være et barn, som har syet den? – og dermed er blevet oplært i den tids gode vaner?
    – som vi – JA!! – også bør/burde efterleve i dag…

    Gilla

    • Jørgen, visst skulle det kunna vara ett alster i t. ex. slöjdskolan/syslöjden/textilslöjden. Men jag tror inte det. Sömmarna är för raka :-)
      Att överföra bra vanor och metoder på nästa generation vill nog alla normala föräldrar. Men vad som är bra vanor och metoder har vi vuxna olika åsikter om beroende på bakgrund, utbildning, ålder, intressen osv osv. Men låt oss tro att världen förändras till det bättre!!!

      Gilla

  2. 1.Din iagttagelse med hensyn til barn / voksen”producent” er sikkert korrekt!

    2. Du opfordrer til at vi skal tro, at verden bliver bedre – jeg er forlængst holdt op med at TRO. Tilbage er kun HÅBET… :-( :-)

    Gilla

Tyck till om du vill!

