Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Utsikt med insikt

6 kommentarer


Så glad jag blir då jag läser en del branschtidningar som kommer i postlådan, som t ex senaste numret av Stålbyggnad. Årets stålbyggnadspris tilldelas norska Trollstigplatået med Statens Vegvesen som byggherre och Reidulf Ramstad Arkitekter AS som arkitekt, ingenjör Kristoffer Apeland AS. Norska Statens Vegvesen ligger verkligen i framkant då det gäller insikten av värdet av god modern arkitektur ihop med turism jämfört med svenska Trafikverket med sina små stugor med sadeltak vid rastplatserna. Här är en besöksbyggnad på en annan plats i Norge med för mig tilltalande arkitektur. Här beskrivs den byggnaden i en digital arkitekturtidskrift. Norrmännen är verkligen på frammarsch då det gäller nutida arkitektur. Tro det eller ej men sådant här älskar jag som nyproduktion på de här platserna. Som infill i en stad tvekar jag till så grova brott mot omgivningen.


Presentationen av årets vinnare av stålbyggnadspriset sker idag, den 7 november, i Oslo. Läs mer om projektet i branschtidningen Stålbyggnad på sidorna 20 och 21.

Till Norge och till Trollstigen måste jag ju bara återvända tredje gången gillt, mycket ser ut att ha hänt på denna plats sedan jag var där senast.
För MrsUniversum är det inte en motsättning att tycka om denna sorts arkitektur och samtidigt älska byggnadsvård och traditionell arkitektur. För mej behövs båda uttrycken!

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

6 thoughts on “Utsikt med insikt

  1. Allt skapande behövs! Jo, faktiskt är mattorna våra. Helt nya för oss! Men jag har läst en del. De tycker inte om vatten så det skall torkas av helt lätt vid behov, och helst inte så mycket mer än dammreducering i övrigt. I kök kan man förstå om det behandlades, där måste man torka golven oftare. De är mycket välbevarade, och kommer att få stanna kvar. De är på en övervåning och blir förhoppningsvis inte så smutsiga……
    Tack för din härliga blogg!

    Gilla

  2. Wow, vilken utsikt och vilket fint bygge!

    Gilla

  3. Oj, häftigt. Det får nog bli en trollstigstur nästa år. :)
    Stina

    Gilla

  4. Visst kan god och delvis spektakulär arkitektur, gärna ihop med vackert landskap, gynna turismen.
    Kanske ses vi där ;-)

    Gilla

Tyck till om du vill!

