Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Stenar och lökar

10 kommentarer

Nu har vi lagt kalkstensytan intill ateljéväggen. Där vi ska sitta och njuta framåt våren.


Under stenarna finns markduk med sand som jämnats av ovanpå. I framkanten av stenarna viks markduken in för att hålla sand och jord som ska skyfflas på plats fria från varandra.


Vi köpte en halv kubikmeter sand (750 kg) för 200 kronor och körde hem på släpvagnen. Det visade sig bara gå åt hälften av lasset. Men sand är ju alltid bra-att-ha.

Fogarna har fyllts med sand som kommer att behöva bättras på framöver och jord har skyfflats fram mot stenläggningen men först togs löven bort. Planteringen av vårlökar påbörjades i söndags men det blev avbrott…


… för tårtbuffé med goda vänner på den lilla stadens konditori.


Idag, måndag, tog jag mej tid att sätta alla de vårlökar jag inte hann sätta i söndags. Jag har köpt åtskilliga på rea.

Ett riktigt kärt besvär. Fotograferandet är sporadiskt men här är hälften av tulpanlökarna jag satte efter lunch idag. Utöver de andra sorterna som t ex kungsängsliljor och bergslök. MrsUniversum ser med spänning fram emot våren :-) Men först hoppas jag på en snörik vinter.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

10 thoughts on “Stenar och lökar

  1. Oh, det kommer att bli så fint i vår!!!
    Älskar lökbuketter av doftande narcisser o alla dess kompisar. Vad har du valt för färgskala?

    Gilla

    • Jag har bara valt tulpaner i just den långa rabattlängan. Äntligen rådjursfritt ger utslag av tulpansymfoni i varma färger. Från ljust rosa till cerise över till några röda längst bort. Allt blandat med vita tulpaner i olika höjder och typer. Totalt 10 sorter i den längan. Blir det något av det hela bloggar jag till våren om detta.

      I en liten grupp för sig har jag orange, svartröda och lila sorter. Ska bli spännande att utvärdera!

      Gilla

  2. lökväxter som tittar upp på våren är väl underbart!

    Gilla

    • Ja, det kommer att bli toppen hoppas jag! För mej är det första gången jag kommer att få så många blommande vårlökar. Och inom samma område. Tills nu har det varit påskliljor och narcisser som ju ratas av rådjuren.

      Gilla

  3. Man riktigt känner i skinnet hur varmt och fint det kommer bli mot våren att sitta där. Och titta på tulpaner! Nergrävd längtan. orange och purpur lät spännande!

    Gilla

  4. Vi har också en del sten som borde komma på plats. Blir lite avis på er som hunnit fixa det.
    Vi är överens om en sak i alla fall. Ser fram emot våren, men vill INTE ha en snörik vinter. :)

    Gilla

    • Gissa hur länge vi haft stenarna stående???? :-)

      En snörik vinter hindrar tjälen att gå så djupt – kanske bra för lökarna. Det bästa med snön tycker jag är att det blir ljusare. Men gillar man inte kyla är det urk inser jag.

      Gilla

Tyck till om du vill!

