Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

I rätt riktning…

4 kommentarer

I helgen som var blev den efterlängtade perennträdgården ytterligt mer färdig.


Kastanjestaketet kom på plats, det som legat och väntat i logen sedan 2009 ;-)   Stolpar och kantstenar lade vi dit innan vår nordliga oktoberutflykt.


Som skydd mot ogräs har vi placerat en bockad plåt som går ner i mark och därefter böjer av 90 grader och ligger på marken. På den har kantstenar av granit placerats. Plåten syns litegrann på bilden ovan men kommer att döljas av gräs till sommaren. Gissa vad plåtarna tidigare varit? Jo, ”knutbrädor” då bostadshuset var förplåtat. Den som spar han har :-)


Stolparna av kastanjeträ är tjärade nertill. Tjäran jag använde var ugnsbränd trätjära då jag anser att den dalbrända är för fin att användas här. Under jorden ligger markduk och här syns de omlottlagda plåtbitarna. Markduken ligger upp mot kantstenarna som motfyllts med jord. Kantstenarna blir till en mycket låg stödmur. Hoppas verkligen att ogräset svårligen tar sig in.


Nu återstår två grindar och kalkstenar satta i sand intill husväggen. Jag har planterat ut några perenner. Den öppna jordytan känns underbart stor med tanke på de förutsättningar MrsUniversum tidigare har haft. Fast egentligen är det här inte så många kvadratmeter. Två härligt mossiga stenar tar också upp lite yta – det blir kanske just där lite min tolkning av japansk trädgård  ;-)

Jag har köpt mängder av vårlökar med upp till 50% rabatt som väntar på att placeras ut till helgen om inte förr. Hoppas kunna njuta av blomningen från en bänk där vid ateljéväggen till våren! Men först ska kalkstenarna ligga på plats och jordytan justeras i nivå med dem. Vi gör förhoppningsvis detta klart kommande helg.


Dahliaknölarna är upptagna och får torka lite smått innan de läggs in i torvlådan för vinterförvaring. Får se om de hamnar i kökslandet igen eller i perennrabatten till våren. För några år sedan drömde jag om en omgärdad perennträdgård, en giardino segredo. Denna vinter får jag drömma om vad den ska fyllas med. Det blir ett härligt bekymmer att bestämma innehållet i denna rådjursskyddade plats under kalla, mörka vinterkvällar.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “I rätt riktning…

  1. Skall bli spännande att se resultatet. :)

    Och om ogräsbarriärerna fungerar. Vi har så mycket kvickrot så jag blir galen. Det är knappt lönt att rensa. Så jag har funderat en del över vad som skulle fungera bäst att hålla dem utanför rabatterna….

    Gilla

    • Samma här,Fru Purjo. Längs kökslandet och kryddlanden har jag djupare barriärer, här prövar jag en annan variant. Kantstenarna passade så bra på plåtdelen som ligger längs marken så jag beslöt att det får gå. Dessutom finns markduk som kanske kan motstå rötter som vill krypa in. Jag tycker det är bra om det går att hålla undan ogräset för att minimera arbetsinsatsen att rycka bort rotogräs. Fröogräs kommer in hur som helst ;-)

      Gilla

  2. Snyggt, har själv varit sugen på kastanjestaket i några år. Mer för att göra snabba och snygga stängsel mot fårhagen.

    Gilla

Tyck till om du vill!

