Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Kataloghus anno 1941

4 kommentarer

För länge sedan fick jag en mejlfråga från Anders F som berättade att han skulle flytta in ett kataloghus (Vetlandahus) byggt 1941. ”Myrsejöhus som köpt upp företaget ville inte skicka mig katalogen från deras arkiv (”… arkiv ex. så det är inget vi skickar ut … ”). Jag ska försöka en gång till att övertyga dem att det går att kopiera eller att jag får komma och scanna.”

Vi diskuterade per mejl material från byggtiden, golvbehandling med fernissa eller olja, linoleummatta kontra linoleumklickgolv och färgtyper.

Jag föreslog också att Anders inte skulle ge upp då det gällde katalogen från Vetlandahus. Om Myresjöhus inte var tillmötesgående nog, så har Kungliga biblioteket ansvar för att spara ett ex av varje trycksak som kommer ut. Där finns säkerligen katalogen från Vetlandahus. Kanske att närmaste folkbibliotek eller antikvariat också har böcker om husbygge från 40-talet.

Delar av Vetlandahus, katalog nr 10, kan öppnas genom att klicka på bilden.
Filen är stor, nästan 40 MB.

Anders kontaktade Lunds universitetsbibliotek angående kataloger från Vetlandahus. Efter en del jobb hittade personalen precis vad han var ute efter. Han har scannat av delar av katalogen och skickat den digitalt till mej vilket jag tackar för. Den ligger nu här på bloggen så att fler Vetlandahusägare kan titta i den och få kunskap om sitt hus och därmed bra byggnadsvårdstips. Byggnadsteknik är ju inte det första man ser då ytskikten döljer konstruktionen, så ritningar och byggbeskrivningar kan vara en ovärderlig kunskapskälla. Den här scannade delen ur katalogen innehåller planlösningar och tekniska detaljer. Anders har haft stor nytta av katalogen, ett slags ”facit” och han kan se vad den ursprunglige ägaren förändrat utifrån grundplanen och förstår resonemangen bakom.

Själv tycker jag det är föredömligt att gå till väga som han gjort för att lära känna det hus han köpt och vill byggnadsvårda omtänksamt och med tidstypiska material.
1940- och 1950-tals hus brukar ha välfungerande och genomtänkta planlösningar vet jag, detsamma har han nu erfarenhet av.
  • I min bokhylla står Småstugebygge genom eget arbete, en instruktionsbok sammanställd av Stockholms Stads Fastighetskontors Småstugebyrå från 1955. Det är en bildrik bok med detaljrikedom som visar praktiskt hur man bygger själv, alltifrån dränering till profilering av inåtgående hörn vid uppsättning av taklist. Den använde Halvans föräldrar i samband med tegevillabygge i den lilla staden.
  • I hyllan står även Svenska Allmogehem, andra upplagan från 1909. Där visas mer överskådligt om hur allmogehem, småbruk, småträdgårdar och fruktodlingar ska byggas, anläggas och skötas. Som avslutning planschverk med arkitektritningar för hus i olika landsändar. Boken kom ut för att minska utvandringen till Amerika, att få unga människor att stanna i hemlandet. Den fick jag av min far för väldigt länge sedan.
Bibliotek och arkiv har mer att ge en byggnadsvårdare än man ofta tänker sig. Tack Anders för att du gav feedback på mejlkorrespondensen!!!
.
Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Kataloghus anno 1941

  1. Intressant, inte minst språket. Även att det förekom ”herrum”.

    Gilla

    • Hm, angående herrum – tiderna förändras :-)
      Och kanske pratar ni i Österbotten mera likt det språk som skrevs då katalogen trycktes. Ni är kulturbärare av det äldre svenska språket, så vackert klingande i mina öron…

      Gilla

      • Nja, visserligen är vår svenska ”äldre”, inte minst dialekterna, men t.ex. verben där sista r:et lämnas bort förekommer inte till vardags förutom i min blogg där det händer att jag använder gamla verbformer: voro, inverka istället för inverkar. Jag älskar att ibland använda gamla och lite uppstyltade ord och satsbyggnader.

        Gilla

Tyck till om du vill!

