Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Svängom i farstun

11 kommentarer

Titta vilka som hängde i farstutaket då vi flyttade in:


Ett dansande par i folkdräkt. Ståltråd antar jag stommen består av, som därefter lindats med garn och fått några små virkade plagg. Klart! Om de här dräkterna finns i verkligheten och till vilken socken de i så fall hör, det vet jag inte.

Det pyttelilla dansparet syns knappt, ändå är det några jag kan stå och titta på ibland – turerna är olika för varje gång jag sätter dem i rörelse. Snacka om enkelt nöje :-)
Är det någon av er som läser detta som har eller har sett liknande danspar?

Så här hampade det sig att några turer såg ut nyligen. Mitt första youtubeklipp nånsin, håll till godo haha…

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

11 thoughts on “Svängom i farstun

  1. Så rara! Herrns (höga?) hatt och mollskinnsbyxor säger mig norra Sverige, och så har han långrock… Fruns dräkt ser precis ut som min Limadräkt (Västerdalarna) förutom huvudbonaden som ska vara vit om man är ogift och svart därefter. Men det finns å andra sidan många liknande dräkter. Jag skulle gissa på trakten runt Mora, har sett grön herrväst därifrån har jag för mig. Stora boken om folkdräkter är dessvärre hemma hos mor så jag kan inte kolla. Det kan å andra sidan vara ”tager vad man haver” och så göra något folkdräktsliknande, och då ligger ju Dalarnas tradition långt framme innanför pannbenet på de flesta av oss! Men väldigt fina är de oavsett. Hur höga? Man kanske kan försöka sno ihop något liknande.

    Gilla

  2. Haha, helt underbara! Du tror inte att de kan vara gjorda av piprensare. Jag minns att jag gjorde små streckgubbar av piprensare när jag var liten :-D

    Gilla

  3. Hallå på er! Dockorna är 8,5 cm höga. Det känns som att det är något styvare material än piprensare i stommen. Armarna står rakt ut och går inte att böja, ståltråden syns ytterst. Där finns inget garn för att kunna stöta ifrån eller haka ihop. Det är då armarna hakar ihop eller stöter ifrån som gör att paret med centrifugalkraftens hjälp snurrar åt olika håll. Snurrturerna kan bli väldigt olika, ibland till och med ”tryckare” :-)

    Gilla

  4. Underbara! Men vilken tur att de snurrar åt båda hållen så att de inte blir yra i huvudet ;)

    Gilla

  5. Var tvungen att leta rätt på ett par dockor jag har i mitt gamla dockskåp. Jo, då också i odefinierad folkdräkt, kvinnan försedd med bindmössa. Samma storlek, men med målade ansikten på huvuden av nylonstrumpa (?) och fötter av någon slags massa. Enda virkade inslaget är mannens mössa.

    Gilla

    • Kan de ha använts för svängomar i tak, tro? Eller är de gjorda för dockskåpslek?
      Jag har bara sett ett enda sådant här par efter att ha fått upp ögonen för de som hänger här – och det var i Ovanåker.

      Gilla

      • Jag vet inte ursprunglig användning, men de har ingen upphängningsanordning. Jag tror jag köpt dem på någon loppis och tyckte de passade i mitt dockskåp. Jag kom att tänka på en bok jag skrivit om Jönköpings läns hemslöjdsförenings historia. På 10-30-talen såldes i butikerna en rad varor på kommission bl a bildockor, dansöser etc.

        Gilla

  6. Jag tror att min farmor Elvira Brandt har gjort dessa dockor. Hon bodde i Mariannelund. Hon dog 1966. Vi har flera stycken i vår familj. Hon använde hårnålar som stomme.
    MVH Pelle Brandt

    Gilla

    • Hej Per! Vad trevligt att det finns flera dansande par kvar. Fiffigt gjorda är de. Men om det är Mariannelund nära Hultsfred du menar så är jag tveksam om detta par är tillverkat där av din farmor. Bara pga avståndet. Jag tror nog att det här kan ha varit ett nöje som flera kvinnor före tv:s genombrott ägnade sig åt. Kanske spreds beskrivningen genom tidningar eller mun-till-mun. Kanske är det väldigt många som är gjorda men antagligen är inte lika många sparade.

      Men det kan också vara som Anna Maria Claesson skriver i kommentaren före dej att de såldes på kommission i butiker och då kan din farmor vara tillverkare.

      Jag blev glad över din kommentar för nu inser jag att det säkerligen är hålnålar som stomme, sådana här antar jag:

      Tack!

      Gilla

      • Åh, vilka söta dockor. Jag måste bara försöka göra ett dansande par. Jag älskar att inspireras av gammalt hantverk och tillverka dem på nytt sätt. Bilden som ligger på hårnålarna som används till stommen går inte att se. Är det den sorten som är öppen (som en lång mäla) ?

        Gilla

Tyck till om du vill!

