Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

En kärleksförklaring

2 kommentarer


Jag älskar de gamla fönstren här i Universumet. Ett sådant här ljusspel i snickeriprofilerna kan man inte få i ett nytt fönster med isolerrutor utan profiler. Javisst, de kan passa och vara bra i en nyuppförd byggnad men icke här. Så klart vi behåller de här fina och sätter in innanfönster med dragkorvar, fönsterlav eller fönstervadd varje år då kylan kommer.
Det är redan  gjort för i år, fotot tog jag precis innan de sattes på plats!

Har ni sett den här debattartrikeln angående fönsterbyten?

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “En kärleksförklaring

  1. Det blir väldigt mycket sommar när innanfönstren tas bort, och varmt, ljudlöst, och ombonat när fönstren tas in igen. Dessutom är de gjorda i passande virke av hög kvalitet.
    Det är en konst att bevara! Hur gör du dragkorvarna? Jag använde fönstervadd, med papperet inuti, och små glas med grovsalt för fukten. Så kan man ju lägga in lite eterneller, och så var det alla remsorna!
    Dragkorvar, vilket roligt ord, kan man ju med fördel använda i andra fönster, på insidan.

    Gilla

  2. Faleartut, årstidsväxlingarna är sköna att följa genom att använda innanfönster. Jag har skrivit ganska mycket om innanfönster och tätning av dem eftersom jag gillar den där hanteringen så mycket. Nedan är några inlägg. I år har jag fönstervadd i salens fönster, tänkte skriva om det snart om jag hinner. Jag har en rullad dagstidning inuti.

    https://mittuniversum.wordpress.com/2009/09/23/tatning-av-fonster-innanfonster/
    https://mittuniversum.wordpress.com/2010/10/15/innanfonster-tatning/
    https://mittuniversum.wordpress.com/2012/09/17/fonstertatning/

    Jag känner en väldig själslig släktskap med andra som har kvar de gamla fönstren med innanfönster :-)

    Gilla

Tyck till om du vill!

