Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

Drömmen uppfylls sakta och säkert

6 kommentarer


Här står ett antal tuktade röda kalkstenar med klovyta. MrsUniversum fick dem då hon var kontaktad som rådgivare till en familj som skulle bygga sig en pool och klä in marken runt om med betongsten från Sankt Eriks. Jag lovar – jag försökte verkligen få dem att se skönheten och värdet av naturstenarna på tomten till 20-talsvillan. Men det gick inte. De vackra kalkstenarna med klovyta skulle till TIPPEN! Ojämna och fula som de ansågs vara. Jag förhörde mej om jag kunde få ta dem. Javisst, då slapp familjen själva köra dem till återvinningen. Alla hann jag inte hämta i tid – ytan med sten var stor och det var bråttom! – så många hamnade trots allt på tippen. Det är otroligt så bakvänt folk resonerar. Tycker jag. Det här är ju mycket mer värdefullt än betongstenar. Och vackrare. Men idealet att allt ska vara platt, rätvinkligt, maskingjort är starkt här i landet.

Kolla in Stenhandboken från Sveriges Stenindustriförbund. Här är kapitlet Utemiljö som pdf. Den har jag haft god nytta av i mitt yrke.


Kalkstenarna ska ligga närmast ateljén där en sittplats ska finnas. Där det så torrt att det är svårt att få växter att leva. Jag tog mått på de största stenarna, ritade upp och klippte ut dem i papper. De kommer att räcka att lägga längs hela fasaden. De mindre kanske får bli trampstenar i min blivande giardino segreto.


Nu är även vinkeljärnen på plats, de som ska hålla trästolparna. Härligt rostiga, inte en blank fläck :-) Vi borrade hål i flänsarna (för att fästa trästolparna med fransk träskruv) men innan dess måste ett av vinkeljärnen rätas ut – det var lite böjt. Då är det bra med kompisar med riktbänk som klarar 10 tons tryck. Sen köpte vi cement färdigblandad med grov ballast och tillsatte vatten. Gropar i marken var grävda mellan berghällar och stenar – i med järn, fixa stöd, hälla i betong, stöta ihop den, vänta och vattna, vattna… Ingen betong kommer att bli synlig då det hela är invigt.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

6 thoughts on “Drömmen uppfylls sakta och säkert

  1. Människor!!! Jag hoppas att dom inte läser den här bloggen bara…. (^-^;)

    Gilla

  2. Aaaah, jag klarar inte av att höra dylika soptipps-berättelser! Sedan jag såg en man hysta ner ett helt gäng finfina 20-talsfönster (jo, jag hann studera skicket!) med munblåst glas rakt ner i en av soptippens containrar, får maken åka dit ensam. Jag har sett för mycket vackert och fullt funktionsdugligt slängas. Sådant som vi ibland själva letar efter på Blocket och på gårdsauktioner. Jag orkar inte se på längre. Men ett grattis till dig och stenarna som du hann rädda, de kommer verkligen att pryda sitt nya hem!

    Gilla

Tyck till om du vill!

