Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Så här gjorde jag

4 kommentarer

Det är ganska så besvärligt med 60 cm djupa bänkskåp vilket är dagens standard. Jag förstår varför breda lådor blivit så populära.

När jag ritade vårt kök var det dock inte aktuellt med lådor annat än den traditionella lådhurtsen samt två breda lådor bredvid elspisen att ha kastruller och vardagsporslinet i. Det kändes riktigt, särskilt som de två breda lådorna påminner om en vedlår.


Men annars är det till att böja sig, bocka sig ner, leta. För att slippa en del besvär ritade jag så här istället. Jag hade förmånen att ha snickarna på plats och allt eftersom skåpstommarna blev klara gav jag anvisningar för hyllplanens djup och höjdläge, både i överskåp och bänkskåp. Det var riktigt exklusivt att direkt kunna säga hur jag ville ha det.  I överskåpen hade jag redan i anbudsunderlaget ritat in ett smalt hyllplan mellan varje hylla med fullt djup. Nu var det bara att leverera måttsatta ritningar i större skala. Det var en väldigt härlig byggtid med tillmötesgående finsnickare. Den givna offerten hölls, inga extrakostnader tillkom.
hyllplan6
Och i ett av bänkskåpen valde jag den här lösningen. Hyllplanen sneddades för att lättare kunna se långt in samt för att kunna placera en hög sak som matberedaren i skåpet utan att för den skull missa ett hyllplan.

hyllplan1
Matberedaren är hög. Den får stå längst fram så den är lätt att ta ut – bara att greppa handtaget. På hyllan ovanför finns platta saker.

hyllplan2
På högerdörren har en påshållare från det stora möbelvaruhuset monterats. Den hängde med från gamla köket och tar hand om plastkassar med den äran. Tack vare att hyllplanet är snedsågat kan både påshållaren och hyllan finnas där. Perfekt.

Ni ser väl att skåpdörrarna hålls samman med två narar vardera. Nararna är infrästa i 1 tums/25 mm kvistfri pärslpont utan rillor på baksidan.

hyllplan5
Fortfarande efter åtta år är vi glada över vårt gula kök. Inuti är skåpen trärena som förr i tiden, bara hyllornas framkanter är målade. Det är enklare än hyllremsor :-) men ger något av samma omhändertagande effekt.  På samtliga bottenplan ligger samma linoleummatta som på köksgolvet, de övriga är klädda med hyllpapper.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Så här gjorde jag

  1. Både listig och praktisk lösning!

    Gilla

  2. Va spännande att läsa om din köksrenovering. Du skriver att offerten höll och att inga extra kostnader tillkom. Jag skulle gärna vilja veta mellan tummen och pekfingret vad det nya köket kostade er?

    Gilla

Tyck till om du vill!

