Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Lyran

5 kommentarer

Nu och då sedan 30 år tillbaka återkommer jag till Lyran i Bredäng. Ett sommarnöje vid Mälaren från 1867. Beställare var Carl och Fredrika Limnell, G T von Chiewitz var arkitekt för härligheten. Numera är här café.

Utsikt till kaffet.

Uppsikt…

Här stannade vi till förra lördagen för att dricka kaffe på väg till konstutställningar i huvudstaden. Jodå, en ”kulturell” lördag blev det.

Visst är det en underbar arkitektur, målad med linoljefärg!?  Härligt att kunna njuta av men skönt att inte äga med tanke på framtida ommålning ;-)

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

5 thoughts on “Lyran

  1. Lyran är verkligen speciellt och väl värt ett besök. Jag har många minnen därifrån. Min före detta svärmor, pojkarnas farmor, bodde i Hägersten i närheten av Bredäng. De sista åren bodde hon på ett hem och vi brukade hämta henne och åka till Lyran där hon alltid ville ha kaffe och räkmacka. Förutom arkitekturen är det goda brödet också värt besöket!

    Gilla

    • Absolut Birgitta! Vid mitt allra första besök kom jag gående via stranden från Mälarhöjden och däruppe på höjden bland träden uppenbarade sig ett ”kråkslott”. Efter en brant klättring satt det bra med gott fika!

      Gilla

  2. Jag skulle nog kunna lägga ett par timmar på stegklättrande om jag fick äga en bit av detta palats!

    Gilla

Tyck till om du vill!

