Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Länge leve trasmattan

4 kommentarer

Ni fattar väl varför jag gillar trasmattor när ni ser den här bilden????

Titta hur den ”rinner” över den vackra tröskeln. Undrar just vart mattan här tar vägen och varifrån den kommer.
En av trasmattorna jag vävt har jag handtvättat i sommar och när det blivit lite mer höstlikt ska den läggas in här i Universumet. Såpdoft…

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Länge leve trasmattan

  1. Vilket fint foto! En vacker trasmattan på ett underbart trägolv. :-)

    Gilla

  2. Trasmattor och trägolv och gamla hus hör ihop på ett naturligt sätt.

    Vi har gott om trasmattor men kan vi hitta någon välvävd i trevligt möster får det gärna bli en till.

    Gilla

  3. Trasmattor kan som bäst vara invävda minnen av kläder som folk omkring en har burit. Jag minns min barndoms kvinnor som satt och klippte trasor och rullade dem till nystan, vi barn kunde få vara med och nysta också. Det var en konst att klippa i hörnen så att man kunde vända och få till en lång sammanhängade remsa av ett tygstycke. Mattvätt på bryggan med såpa och skurborste och sköljning i sjön hos mormor. Där stod även bykgrytan där tvätten kokades. Ångan, doften. Men var farmor tvättade sina mattor vet jag inte, hon hade långt till vatten. Måste mejla fastrarna och fråga, med ens känns det viktigt att veta.

    Gilla

    • Heja Jag! Minns också mattrasorna och klippningen. Klippte själv också – man får ont i handen av saxen om det vill sig illa. Långa lakan rev man i remsor utom i hörnen. De var det noga med som du skriver.
      Tycker verkligen om din kommentar och dess slut – ”med ens känns det viktigt att veta”!!! Ja, även små små detaljer har ett kunskapsvärde. Absolut.

      Gilla

Tyck till om du vill!

