Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Kökslandet en tidig morgon

7 kommentarer

I lördags gick jag upp klockan fem för att njuta av de tidiga solstrålarna.

Kökslandet lockade genom inhägnaden av armeringsnät. Det behövs för att hålla rådjur och grävlingar borta.

Storbladig- och krusbladig persilja. En fådd pumpaplanta visade sig vara squash. Nu har jag tre sorter eftersom jag sådde två olika själv. En har inte ens börjat blomma trots vattning och näringstillförsel.

I helgen sådde jag rädisor och sallat inklusive senapskål (ruccola) på nytt för ytterligare skördar framöver.



Daggiga dillblad. Har sått dill i två omgångar för att skörda under lång tid.

Favoritfärger den här tiden på året. Dillen blommar. Ringblommorna likaså. Buketterna kommer att bli otaliga innan frosten kommer.

Fackelblomster och mariaklocka trivs bra här på sin tillfälliga plats i hörnet men ska få komma till den rådjurssäkra blivande perennträdgården framöver, min giardino segredo som närmar sig en fullbordan :-) Det räcker inte med glest armeringsnät där de här blommorna står som ni kanske ser, det har kompletterats med hönsnät. Rådjurskiden har små söta mular som når rätt långt in i kökslandet. Bara två solrosor av säkert trettio kommer att gå i blom. Övriga blev rådjursföda.

Men jag är rätt lycklig ändå…

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

7 thoughts on “Kökslandet en tidig morgon

  1. Smukke fotos – igen! Hvis ”Solrosor” = dansk: ”Stokroser”, så har vi smukke solrosor hér på gården. Og fruen tager i dag i Den Fynske Landsby (Open air museum i Odense, som du bør se en dag) for at hente lidt frø fra nogle smukke gule stokroser, som vi så derude forleden.
    Fortsat god sommer – den er jo fantastisk!

    Gilla

    • Gamla fröer är väldigt trevligt att odla! Och en välgärning för att hålla dem kvar i ”livet”. Ja, sensommaren kommer nu med sitt goda. Njut i Danmark också!!!

      Gilla

  2. Jag har problem med din blogg, vissa bilder är jättesmå 0,5×1 cm. Är det bara jag som upplever det? Är det något fel hos mej? Jag vill ju gärna se alla dina fina bilder.
    Stina

    Gilla

    • Jag önskar jag kunde svara på var problemet finns.
      Jag använder Firefox webbläsare. Hur det fungerar i t ex en smartphone vet jag inte. Skulle behöva lära mig mer…

      Gilla

  3. Vackra Bilder, och antagligen ännu vackrare i verkligheten! Men är det en rätt maffig svampinfektion på pumpabladen du har där? Jag har läst att 1 del mjölk och niodelar vatten sprayade på bladen i skymningen skall fungera bra på mindre angripna blad…

    Gilla

    • Det är nog mjöldagg, jag som trodde att bladen skulle vara så här spräckliga :-) Plantan jag fick sas vara en polsk pumpasort men gav vitgrönrandig squash. Squashen som jag satt med frön står på annan plats och ger grön frukt. Bladen är gröna.

      Aha, bladen ska alltså vara helgröna även på den polska sorten. Så här sent på säsongen bryr jag mig inte om att försöka få bort mjöldaggen. Men tack för tipset – kan vara bra till nästa år.

      Gilla

      • Vet ej om det är svamp eller mjöldagg eller om det skall vara så, men nu när du nämner sorten så kan det ju stämma. Om det är färg och inte beläggning så är det ju helt ok! Har aldrig sett polska pumpor i verkligheten…!

        Gilla

Tyck till om du vill!

