Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Åsle tå – för samhällets fattigaste

6 kommentarer

Då jag besökte pionernas Mekka och Västra Götaland stannade jag på några ställen på väg hemåt. Åsle tå fick en påhälsning igen, det var många år sedan sist och då var det under en cykelsemester då jag polletterade cykeln till Falköping. Åsle tå är en plats där de obesuttna, de mindre bemedlade, de fattigaste i samhället bodde längs en bygata. En stor samling backstugor finns här, de äldsta med ryggåskonstruktion. Det märkvärdiga är att detta inte rivits!!!


Här på tån bodde en gång i tiden Gren-Fines, Majes, Smålänningens, Hommans-Lar, Hommans-Nisa, Fjäll-Svenna, Johannsea, Malmes, Friskoppa, Backmans, Kyléns. Några av stugorna var bebodda fram emot andra världskriget. Fru Purjo var där nästan samtidigt och har skrivit om det på sin blogg. Precis som hon tycker jag att den här platsen är väl värd ett besök!


Underbart! Även det vi kallar ogräs hade beskrivande skyltar.

Här är bröderna Hommans-Larsa och Hommans-Nisas stuga med stråtak. Med björkkvastar utanför dörrarna.

Åsle tås hemsida läser jag:
”VAD ÄR EN TÅ? Förr i tiden fanns det i de flesta socknar en så kallad Tå. En tå är en allmänning – byns gemensamma markområde som ursprungligen var avsett att användas som vattningsplats för kreaturen. Här samlade man ihop djuren innan de föstes via s.k. ”fädrevar” ut till de gemensamma utmarkerna för bete.

Med tiden fick Tåarna ytterligare ett användningsområde. Fattigt folk som saknade egen mark, de obesuttna, fick börja uppföra egna stugor på dessa allmänningar.”

Men varför är de flesta stugor svarta???? Jag tror nog de var gråa en gång i tiden. Jag uppfattar det som att de tjärats eller betsas som impregnering för större beständighet eller som ett försök att göra dem ”aendnu gamblare”. Har svårt att tro att fasaderna såg ut så här då stugorna var i bruk.



En lagård med tre bås för kossor.

Skomakarns.


En brunn med brunnsvängel att hämta upp vatten i hink med.

Smart smidd krok med lås att hänga hinken i utan att den hakar av då den når vattenytan med ett plask. Kul att lära sig något nytt!

Bästa avslutningen någonsin! Då jag skulle köra iväg stängdes vägen av och en ung ”cowboy” såg till att fösa mjölkkorna hem för mjölkning. Jag frågade honom om antalet kor – det var 63. Bästa avslutningen någonsin eftersom jag gillar kor. Men så här många kor fanns aldrig någonsin bland de obesuttna i Åsle tå.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

6 thoughts on “Åsle tå – för samhällets fattigaste

  1. Visst är det ett helt fantastiskt ställe! Jag tror att jag skrev om det i slutet av juli/början av augusti förra året när jag irrade runt på falan en dag.

    Gilla

  2. Där har jag verkligen missat något! Jag har passerat skylten mot Åsle Tå otaliga gånger när jag kört i jobbet men aldrig tagit reda på vad som finns där :(. Ändring ska det bli!
    Jag gillar också kor. När jag var liten hade jag en ”egen” ko som var så vacker, ljusbrun med stora vita fläckar.

    Gilla

    • Bor du i denna fagra bygd, borde vara superhärligt. Där finns dessutom fortfarande många mjölkkor enligt statistiken. NJUT!!! :-)

      Gilla

      • Nej jag bor inte där – då hade jag förhoppningsvis känt till den här lilla pärlan. Men jag kör ofta ”stora vägen” från Småland upp till Skara/Götene förbi Falköping. Men när jag är på tjänsteresa tar jag mig sällan tid till några stopp på vägen :(. Hornborgasjön och tranorna brukar dock bli ett på våren.

        Gilla

Tyck till om du vill!

