Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

De söta odjuren

6 kommentarer

Här är dom, odjuren som äter upp mina blommor! Rågeten kom fram med sina två kid i torsdags. Jag satt vid datorn och såg något i ögonvrån som rörde sig. Där var de där sötnosarna. Jag hann få en bild genom fönsterrutan. Vi har hört kiden förut i sommar men inte sett de där bambi-gullen.

Det märks stor skillnad på framfusigheten nu när vi inte har getterna gående i inhägnaden i hagen. Rådjuren annekterar hagen och gör utflykter till rabatterna. Getterna hade en god effekt på det viset att de höll rådjuren lite mer på avstånd. I år blir det t ex inga blommande stockrosor vid stugväggen. Även malvorna äter de av. När det finns så mycket grönt utöver mina växter :-)

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

6 thoughts on “De söta odjuren

  1. Godt skudt! Har du ingen patroner i kameraet? Det er jo synd for dine blomster! :-) (Men om I har samme ”sommer” (med regn og gråvejr), som vi har lige nu, så gror blomsterne alligevel ikke…)

    Gilla

    • Haha Jørgen, rådjur ska vara tillagade och ligga på tallriken :-)
      Och blommorna skulle ha blomstrat om inte *#/µ… Här är snarare torrt än regnigt (än så länge).

      Gilla

  2. Jag har hört någonstans att rådjur inte tycker om otvättad fårull. Kanske därför de vågar sig fram nu när ni inte har getter? Trevlig blogg du har!! Råkade snubbla in !

    Gilla

  3. Jeg kan bekræfte, at rådyr ikke kan lide fåreuld. Jeg har i en del år hængt fåreuld-totter på mindre træer, som jeg har plantet. Gør jeg det, æder rådyrene ikke de nye skud (f.eks. på ege- og kastanjetræer, som de ellers elsker) om vinteren.
    Lige så godt er det at smøre svinefedt på nye skud/grene. Det kan rådyrene bestemt heller ikke lide…

    Gilla

    • Jørgen, jag är glad att din härliga trädplantering kan skyddas. Jag gillar samplantering av löv- och fruktträd!
      Blomstren ska jag delvis flytta och hägna in. Sen hoppas jag att få möjlighet till sommargetter igen framöver :-)

      Gilla

Tyck till om du vill!

