Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

P.i.o.n.e.r

4 kommentarer

MrsUniversum tog sig en tur neråt Västra Götaland i fredags. Till pionernas Mekka.  Jag har försökt under några år att få med andra trädgårdsintresserade – men inte lyckats få till en dag som passar oss.  Denna gång kom sjukdom emellan. Trots utlovat regn for jag iväg. Nu eller aldrig kände jag och klarade mej från regn hela dagen, även om det hade regnat på pionerna jag besökte. Det var senaste numret (2/2013) av Natur & Trädgård som påminde mej om att åka plus att det var lämpligt som gräsänka utan förpliktelser hemmavid.

Den maximala blomningstiden för luktpionerna kommer nästa vecka och ett par veckor framöver men jag njöt oerhört med det som var. Att prata med pionkännaren Herman Krupke vidgade vyerna. Njutbart var även att äta medhavt fika i trädgården, köpa en krukad luktpion Nick Shaylor  och beställa andra för höstleverans. Boken Min passion för pioner av Krupke köpte jag med mig hem. Nu ska jag läsa på om vilda arter av örtartade pioner,  luktpioner, buskpioner, hybrider och flera sorter som jag inte orkar ta in ännu. Enkla, dubbla och fyllda…

Efter slutmålet i Hov söder om Herrljunga med sina si så där 350 sorters pioner åkte jag uppåt och stannade på några kulturhistoriska platser jag hade planerat in. Kom hem strax före midnatt efter en härligt upplevelserik dag. Många av vägarna jag körde var småvägar, ja grusvägar. Västra Götaland har mycket att ge, det visste jag ju! Mycket, mycket mer…

Jag har kommit fram till att av de pioner som fanns här sedan långt tillbaka kan den vita vara Duchesse de Nemours som introducerades av Calot 1856 och den ceriseröda som redan blommar kan vara en Felix Crousse från 1851 eller en hybrid av den. Men detta är icke hugget i sten.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “P.i.o.n.e.r

  1. Fine… – spændende… – smukke…

    Gilla

  2. roligt, jag har massor av gamla och antagligen frösådda pioner i min trädgård som är det som finns kvar av den gamla torpträdgården! Ser fram emot att Mrs Universum forskar lite i det här

    Gilla

  3. Jag börjar inse att även jag är ”såld” på pioner.

    Frösådda verkar intressant men svårbestämda. Men det är icke det viktigaste. Att njuta dem måste vara målet…

    Gilla

  4. Men självklart skriver du om pioner! En mörkröd skulle jag kunna tänka mig, omgiven av vita. Vid torpet är det många rosa, en dillpion och en vit med röd mitt. Jag vet inte vad de heter, det är kanske dags att ta reda på det nu.

    Gilla

Tyck till om du vill!

