Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Läget?

2 kommentarer

Det var inte länge sedan jag hittade dikten här nedanför i en lyrikbok köpt antikvariskt. Dikten speglar något som är rätt  ovanligt nu för tiden – förnöjsamhet, att se glädjen i det lilla. Jag tycker mycket om den. Här beskrivs en man som äger lite men ändå inte känner sig fattig. MrsUniversum strävar ditåt. Det är inte lätt med alla krav som läggs på oss människor av oss själva och av andra. Hur många gånger i mitt liv har jag inte velat bli eremit ;-)

FATTIG-AGUST

Fattig-Agust med sin påse
knäar bygden runt,
kladast, nöjdast utav alla,
fast hans hull är tunt.

Bräder är hans stugas fönster,
men hans sinne ljust.
När han sätter sig vid knuten
Blir var blomst förtjust.

Blommor växer i hans hage
utav alla slag,
komma dit från alla kanter
till sin värds behag.

Fastän han är sällan hemma
lyser de ändå,
vallmo, kvickrot, långa revor,
hundkäx, baldersbrå.

Inget görs för de ska trivas,
här är ont om tid,
men de trivs så rent välsignat
i hans stugas frid.

Kommer han ej ut en morron
blir var stjälk så mjuk,
slokar och med huvet vaggar:
är han kanske sjuk?

Dagen går och det går nästa,
allt vill vissna ner.
Många går förbi på vägen,
ingen ditåt ser.

Kom – här ligger den som gladast
av er alla är.
Han som lyckan i sin påse
Kring bygden bär.

Äntligen en kväll han åter
slår sig bland dem ner.
Magrare än förr han vänligt
på sitt rike ser.

Härlig är den, blomstertiden,
ljuvligt varm och ljus,
och med idel goda vänner
runt omkring ens hus.

Pär Lagerkvist (1891-1974) ur Hemmet och stjärnan, 1942, skriven under brinnande världskrig.


Den som nöjer sig med vad han har, kan leva i lugn och ro.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Läget?

  1. Att vara nöjd mitt i allt ska man tydligen inte vara längre …..
    Men att bara stanna upp och njuta av allt det fina runt omkring är väl härligt.
    Nyttan är väl bra men att att bara var är nog en större gåva

    Gilla

    • Bara vara.
      Är svårt.
      Men härligt.

      Jag har föreställningen att det var lättare förr. Ser så ut då jag ser gamla fotografier från 30-40-tal. Men eftersom jag inte var med då vet jag inte om det stämmer. Tiden kan ha lagt en gullig filt över alltihopa. Min uppfattning är dock att bara under min egen levnad har kraven på människors effektivitet ökat. Mer stress – även på den fritid som ökat markant i semesterdagar.

      Gilla

Tyck till om du vill!

