Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Ros o ris

Lämna en kommentar


Jag tycker om färgerna från den faluröda fasaden, bondpionens blommor och kirgislökar. En kort härlig tid blandas de så fint.

Kirgislökar Allium Aflatunense var omåttligt populära då jag flyttade hit till Universumet. Jag köpte några lökar (som dessutom är rådjurssäkra) och satte ner i rabatten vid bondpionen som stått här i evigheters evighet. I år är alliumblommorna nästa utblommade innan pionknopparna slår ut vid stugväggen. Det är inte alltid så, oförutsägbarheten är en del av tjusningen. Det enda man vet är att försommaren kommer!

Här är utsikten från köksfönstret på tisdagsmorgonen. Ni kan ju inte veta vad som är speciellt med detta. Ingenting egentligen. Hundkäxen blommar på vallen, maskrosornas vita bollar dväljs där nere bland gräset också. Längre bort finns ett fruktat slånbärssnår som når ända fram till eken till vänster. Det är just detta snår  jag menat att dokumentera därför att i helgen såg det inte ut så här.

En före-bild saknas – men i måndagskväll gick vi loss med röjsåg för att ta bort en del av den växande slånen. Högen som blev har jag inringat med rött. Ungefär dit gick även det växande buskaget. Så utsikten blir inte öppnare och mer vidsträckt förrän till hösten då riset torkat och vi eldar upp det.  Då ser vi längre. Det här buskaget har enorm växtkraft även om buskarna mitt i saknar gröna blad, och vi röjer lite åt gången, vis av erfarenheten. Då vi för ca 10 år tog allt kom rotskott snabbt igen och växte sig stora som ni ser. Därför skaffade vi sommar-getter som var menade att äta de späda skotten. I år har vi inte de landskapsvårdarna. Få se hur återväxten blir.

Då vi sågade ner den här delen av slånbuskaget följde ett trevånigt skatbo med. Skatorna övergav det för två år sedan. Gissa om det var intressant att se hur det var uppbyggt bland slånbuskarnas toppar. I mitten var varje bo omsorgsfullt lerklinat med ris och kvistar utanpå. Ordning och reda, inte oordning som man kan tro då man ser ett skatbo nerifrån marken.

Då jag skriver märker jag att många bilder saknas. Jag har slutat ha kameran med överallt.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

Tyck till om du vill!

