Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Plankvägg och regelvägg

5 kommentarer

Här nedanför syns skillnaden mellan en plankvägg nederst och en regelvägg överst. En plankväggskonstruktion har vi  i det tillbyggda rummet med frontespis på övervåningen. Det rum vi använder som sovrum. Skillnaden mot ritningen är att här är dubbla 2-tumsplank (tjocklek totalt 100 mm) samt att den inre panelen är liggande.

Här visas skillnaden mellan en plankvägg nederst och en isolerad regelvägg med hjälp av horisontalsektioner genom de två olika väggtyperna. Sågspån var vanlig isolering tidigare. Den här konstruktionen finns i drängkammaren. Att känna till och ha kontroll över sitt hus konstruktioner är viktigt, tro mig! Dessutom tycker åtminstone jag att det är intressant, särskilt med de byggnadstekniker som använder lokala material.

Ritningen är hämtad ur Lantbrukets byggnader från Sörmlands museum, en utmärkt skrift om bebyggelse på den sörmländska landsbygden. Men nog skulle skriften få större spridning om den låg ute på museets hemsida som nedladdningsbar pdf. Länsmuseernas uppgift är bl a att få ut information om kulturhistoria och byggnadsvård. Och är det något som är svårt så är det information.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

5 thoughts on “Plankvägg och regelvägg

  1. Intressant! Funderar på vad som sitter mellan 1″-panel och sågspån i den övre bilden? En luftspalt borde väl sitta utanför vindpappen?
    Har ett uthus där väggarna i huvudsak består av lättbetong, men ett par meter är det bara plank. Har tänkt isolera den biten men har inte bestämt mig helt än hur jag ska bygga upp väggen. Tror det blir plank-luftspalt-vindpapp-isolering-gips/spån.

    Gilla

    • Visst har du rätt Patrik. Luftspalten ska ligga utanför vindpappen. Men jag vet faktiskt inte säkert vad länsmuseets antikvarier tänkt sig då de inte skrivit vad utrymmet innanför 1” panel och locklist är för något.

      Jag kan dock tänka mig att de avsett liggande panel på sågspånets båda sidor, ett fack att hälla ner spånen i – men det blir onödigt med stående locklistpanel då.
      Den varianten har vi i vår tvättstuga/drängkammare. Alltså liggande panel in- och utvändigt, vindpapp direkt innanför ytterpanelen. Ingen luftspalt. (https://mittuniversum.wordpress.com/2010/06/29/uthus-regelkonstruktion/)

      Bostadshusets norrgavel med övre delen som plankvägg var utformad med 2×2 tums stående plank, vindpapp och därefter liggande enkelfasspont. Ingen luftspalt.

      Jag TROR, men vet inte säkert, att luftspalt blivit vanlig efter att isolering med mineralull eller glasull dök upp och ett plastskikt stoppades in i väggen. Alltså från 70-talet. Att få in kondens/fukt i sådan isolering kan vara förödande.

      När du skriver plank i den konstruktion menar du förstås panel, eller… Annars blir det väldigt tjock panel.

      Gilla

  2. Du är inte ensam om att tycka att de olika byggnadsteknikerna är intresanta. De har alla för och nackdelar. Dagens byggare borde lära av dem i större utsträckning.

    I Tyskland byggs liggtimerhus igen fast tillverkat i fabrik och med super passform. Allt gör klart på fabrik och sedan kan väggarna byggas upp på några få dagar.

    Gilla

  3. Jag ville bara säga att det är så bra att du skriver så mycket och så lättbegripligt, och att det både är lite ”livsstil” men också konkret och praktiskt! Har hittat svar på så väldigt många funderingar jag haft här på din blogg, och jättemånga små tips och lösningar som jag kommer sno mer eller mindre rakt av till vårt eget renoveringsprojekt :)
    Tack!

    Gilla

    • Anna, det tycker jag är bra. Det är det som är meningen med bloggen!

      Har funderat på hur det ska vara lättare att hitta här på Universumbloggen man inte kommit på någon bra lösning. Men tydligen så hittar du saker ändå. Kul att du ger mig respons!!!

      Gilla

Tyck till om du vill!

