Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Lieorv att måla

4 kommentarer

Nu när värmen återkommer ska jag måla lieorvet jag köpte i fjol. Jag köpte det då vi gick en kurs i lieslåtter i Edsele.

Det ska bli ljust blått, inte helt ovanlig i allmogesammanhang. Då jag omkring 1983 köpte olika pigment i lösvikt i Florens hade jag inte någon aning om vilket föremål pigmentet Blu di cobalto chiaro skulle användas till. Nu vet jag. Den som spar han har :-)

Så kan jag inte låta bli att berätta om ett mms med bilden ovan jag fick förra månaden, med frågan: ”Vill du ha ett gammalt lieorv? Jag finns i närheten ett par dagar.”

Jag som inte har kamera i mobilen måste gå in på operatörens hemsida för att läsa, vilket dröjde något. Då jag läst ringde jag genast och sa JAAAA! Så nu har jag även ett lieorv från Dalarna i min ägo. Lars, tusen tack! Trevligt att du kopplade ihop mej med ett lieorv :-) Det här gamla orvet ska få vara obehandlat. Halvan har tidigare köpt lieblad på loppis så det är bara att sätta ihop dem. Sen kör vi i juli.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Lieorv att måla

  1. Åh vilket igenkännande! Jag köpte också på mig en mängd pigment för en herrans massa år sedan. Vilken lycka det är att ruva på dem och sedan botanisera bland dem när man funnit ett objekt.

    Gilla

  2. Jag har ett likadant orv – bortsett från övre ”handtaget” som ser så mörkt och rundat ut på din bild – och planerar också måla mitt men har varit lite orolig att det inte ska ”rulla” lika bra i handen. Tänkte du linoljefärg?

    Gilla

    • Albin, jag tror mig veta att det kommer att gå bra om jag målar med TUNN linoljefärg. Inte fet och tjock för då ”rullar” den inte bra, friktionen blir för stor.
      Jag blandar till färgen själv. Först pigment utblandat i lite kokt linolja till en pasta. Sen blandar jag kokt linolja och balsamterpentin 1+1. Detta häller jag i omgångar ner i pastan och rör noggrant tills färgen är riktigt tunn. Om jag behöver måla fler än en gång vet jag inte än :-) Det går inte åt färg mycket till ett orv.

      Gilla

Tyck till om du vill!

