Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

Bästa skåpet – från Yrkeskvinnors Riksförbund

4 kommentarer


En gång i tiden arbetade jag på Drottninggatan i Stockholm. I samma trappuppgång som Yrkeskvinnors Riksförbund. YKR skulle minska sin lokalyta. Några möbler skulle bort. Någonstans. Tippen. Jag förhörde mig om jag kunde få jalusiskåpet av betsad björk – då helt fel i inredningssammahang, mörkt som det var.

Det har följt mej sedan dess.


Nu finns det här i Universumet. Om jag minns rätt har jag bara en enda gång sedan det flyttades hit gått över träytorna med möbelpolish.


Detaljerna är vackra och gedigna. Fina möbellås.


Lådorna har man inte heller fuskat med, hantverket är av god kvalitet. Jag har inte utnyttjat den smarta möjligheten att föra in lappar i framkantens skåra, där jag skrivit vad lådan innehåller. Än.


Ett ”pappersslukarskåp” av rang.



Det går att möblera nära skåpet eftersom inga dörrar behöver öppnas utåt.


Jag kan inte säga hur glad jag är över detta jalusiskåp. Skåpet från Yrkeskvinnors Riksförbund har hamnat helt rätt ;-)

Yrkeskvinnors riksförbund, YRK, är ett förbund bildat 1935 som överordnat organ för de yrkeskvinnoklubbar som uppstod i Sverige på 1930-talet.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Bästa skåpet – från Yrkeskvinnors Riksförbund

  1. Så knäppt så knäppt att det här hantverket skulle slängas! Himla fint ser det ut att vara iaf!

    Gilla

  2. Brukar ibland sitta i vår lilla stads trevliga bibliotek och läsa tidningar- Kul att se ett hus jag väl kände igen- Universumet! Och ni passar ju så bra i Ert hus! Vilket fint och trevligt reportage (Ska dit och läsa igen, för jag blev tvungen att rusa…)
    Visst är det konstigt hur hantverksmässigt tillverkade möbler bara ratas… har själv norpat åt mig en del godingar på liknande sätt. Gillar också gungstolen (Lilla Åland?) och den virkade (?) runda mattan (det var en rolig ide!) Ha det gott! Fr Mitt Egnahem

    Gilla

    • Mitt Egnahem, du gör som jag, läser tidskrifter i biblioteket. Det är behagliga stunder! Jo, huset presenterades på ett trevligt sätt.
      Gungstolen är inte Malmsten. Och inte Tapiovaara. Jag vet inte vem som ritat eller tillverkat den men vet att jag fyndade den för 50 kr för 3-4 år sedan. Mattan är virkad av plastremsor, också ett second hand köp :-)

      Gilla

  3. Vi har ett nästan likadant med en förhistoria på något nedlagt regemente.
    Ett myckt praktisk kontorsskåp och för oss en trevlig inredningsdetalj.
    Mans

    Gilla

Tyck till om du vill!

