Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

Kristallen den fina

2 kommentarer

Fortfarande minusgrader, fortfarande helvitt, en fantastisk vårvinter i mitten av mars. Helgpromenader på skare och snötäckta is. Hade det utspelat sig i norra Sverige skulle renskinnet ha varit med samt blodapelsiner och en termos fylld med varm choklad. MrsUniversum aldrig varit med om en liknande mars månad som den här, efter att hon flyttat till Universumet i Mälardalen.

Bild skannad någonstans ifrån för länge sedan – bara för att den var så vacker.

Som 9-åring i nordsverige skrev jag så här i min dagbok den 18 APRIL:

”Mamma hörde koltrasten den 13/4 och mamma och jag hörde tofsvipan när vi for till affären jag vet inte vilken dag det var och pappa såg två gräsänder den dagen. Mamma och pappa har sett björk trasten och mamma har sett sädesärlan i dag. Jag fick följa Karina hem i dag från skolan för hon mådde illa.
Nu är det vår!”

Den årsrytmen finns fortfarande kvar i min kropp och jag tycker enormt bra om dessa vårvintrar och vårar som aldrig är grå och moddiga. Från snö övergår de i grönska. Titta så härliga snöhögar!

Koltrastens lilla såg av
diamant
skär upp vårnattens glastak
och ljus strömmar in
i det vidöppna hjärtat.
Och hjärtat dricker
dessa morgontimmars glans
och hör i koltrastsången
livets klara rop ur dödens bur.

Ingrid Arvidsson
ur ”Rummet innanför” 1999

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

2 thoughts on “Kristallen den fina

  1. Jag som också är norrlänning förstår precis vad du menar. Har tänkt på det de sista dagarna att det här har man inte varit med om på många år. Tänk känslan när man var ute och lekte på de ljusa vårkvällarna, det luktade lera och man gjorde rännor för att leda bort smältvattnet.

    Gilla

Tyck till om du vill!

