Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

Nu börjas det

9 kommentarer

Nu tas kvällsljuset tillvara under vardagskvällar. Fruktträden ska beskäras.
I mina ögon är det ett oändligt stort arbete men Halvan klagar inte utan knegar på. Kväll efter kväll samt flera helger. Och använder högre och högre stagar. För av någon anledning faller detta på hans lott. Det är bara det lilla plommonträdet jag tar mig an.

***
Behöver jag tala om
att jag tänker på dig och
därför skriver

Behöver jag också säga
att jag tycker om dig

Fast det har du nog hört
redan i vindens sus.

Nils-Aslak Valkeapää
ur Vidderna inom mig, 1997.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

9 thoughts on “Nu börjas det

  1. At beskære frugttræer (præcis nu, hvor dagene bliver længere) er en dejligt ”sport”.
    Men om jeg beskærer så store træer, som Halvan hér, går jeg nok lidt mere ”brutalt” til værks. Med afsavning af større gamle grene, som måske peger indad i kronen.

    På de nyere træer (ca. 50 har jeg) klipper jeg de nye grene, som peger indad mod kronen/stammen). Det er dejligt (= trevligt”) når man som nu hér kan arbejde til kl. ca. 18:30.
    Hurra for våren – og de tre andre årstider :-)

    Gilla

    • Haha Jörgen, om detta tvista de lärde – samt vi. Beskärningen är överlåten till den som hållit på längst och gärna utför detta dryga arbete. Jag ser till att äppeltyngda grenar och kvistar som hänger över grusgången skärs bort :-)
      Plommonträdet är mycket hårt ansat eftersom det står framför köksfönstret och jag vill kunna se ut i hagen.
      Ja hurra för våren!!! Din fruktodling kommer att bli fantastisk med åren.

      Gilla

  2. Men hur gör man? Klippa alla grenar som pekar uppåt och inåt… Blir det nåt kvar då? Har som sagt blivit med hus och har ingen erfarenhet av fruktträd. Vi har ett urgammalt äppelträd och ett lite nyare samt två äppelträd.

    Gilla

  3. Kære Agneta, du kan garanteret finde fin information om dette i havebøger på biblioteket – find en bog med simple tegninger og principper.
    Eller spørg en ældre nabo (= granna), som kan kunsten. Han/hun vil være glad for at vise dig principperne.
    God fornøjelse! :-)

    Gilla

  4. Fick mitt första fruktträd förra året när jag fyllde år. Har sparat beskrivningen på hur det ska beskäras, så att jag kan göra det. Men inte riktigt dax ännu här, tror jag.

    Gilla

  5. Fick det här youytube klippet om beskärning av Jørgen:
    youtube=http://youtu.be/W3HL6kR_HFEhttp://

    Här i huset finns Beskärningsboken av Alm, Veltman, Vollbrecht. Ganska snart ska man nog beskära även i norra Sverige. Många säger numera att JAS-perioden är lämpligare tid för beskärning (Juli-Augusti-September). Detta motiveras bland annat med att förr beskars träden den period då det inte förekom mycket annat arbete på gårdarna, alltså vårvintern. Detta gäller fortfarande här i Universumet :-)

    Minns att jag absolut inte är kunnig i beskärning. Däremot är glad jag över de gamla och nya fruktträden som finns här. Och att vi lyckades med ympning den första gången vi företog oss det. https://mittuniversum.wordpress.com/2010/04/26/ympning-frukttrad/

    Gilla

  6. Jag beskar en hel del träd förra året. en del exotiska citronträd och en del trädliknande buskage (kiwi etc.) men jag har aldrig riktigt förstått reglerna för beskärning. Någon gång skulle jag vilja gå en kurs, hittills har jag bara följt trädgårdsägarens instruktioner (”ta bort allt som ser nytt ut, jag vill absolut inte ha större träd” och ”gör som du vill, det växer ändå ut igen innan hösten kommer”). (^-^;)

    Gilla

  7. Tack för tipsen! Har tittat på video och gått lös med såg och sekatör så det står härliga till! Vilken fröjd när man börjar se ett mönster i virrvarret :-D

    Gilla

  8. Ja, Agneta, det er fornøjeligt.
    Hér beskærer jeg pil. Det er også en sand fornøjelse med lange lige grene, som jeg saver (säger) i 30 cm lange stykker. På dén måde laver jeg hver vinter mindst 1 kubikmeter optændingsbrænde til brændeovn og brændekomfur (spisen)

    Gilla

Tyck till om du vill!

