Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

En bra tid

4 kommentarer

Finns det något finare än blåklockor?  Bra att de går att spara på fotografi. Undrar hur människornas mentalitet förändrats i och med att fotografikonsten utvecklades, med möjligheten att spara ett bildminne? Undrar om vi har lättare att glömma, att minnet inte utvecklas…   De starkaste minnen jag har finns det inga bilder från.

Jag tycker mycket om blåklockor, stora så väl som små. Juli kommer vad det lider men nu är det februari, göjemånad, det är inte heller dumt.

Kattugglan brukar normalt börja hoa i eken i skymning och kväll och det kanske var den som slog ner på en liten fågel och käkade upp den förra veckan. Bara fjädrar och dun är kvar. Kattugglans läte är verkligen stämningsskapande. Som blåklockor fast på ett annat sätt…

.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “En bra tid

  1. Håller med, det blir en viss stämmning när man hör kattugglan. Det blir det också av att höra herrarna som pratar hemtrevligt om fåglarna. Blev kvar och lyssnade på olika fåglar, upptäckte att det jag trodde var skogsduvan inte var det så nu får jag leta efter det lätet på andra fåglar. Tack för bra tips.

    Gilla

  2. Hos oss är gårdstunet med sina skira blåklockar den finaste trädgården, vi vårdar den ömt. Egna starka minnen är ofta doftminnen, som hur det luktade hos min mormor under sommarloven, våfflor stekta i smör och vinden som doftade torr, varm furu med ett stänk av yllekläder. Jag känner mig alltid hemma i ”torra” solvarma, gamla trähus. Våra vårfåglar är än så länge talgoxen som pratar på och hackspetten som sänder ut sina trumvirvlar i grannskapet…

    Gilla

    • Jag anar hur fint det är, känner igen det från näringsfattiga ytor i min hemtrakt. Kanske det bästa gårdstunsblomma som finns inklusive kattfot.
      Va fint du beskriver minnen och natur, tack!

      Gilla

Tyck till om du vill!

