Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Om att vika en duk

8 kommentarer

Jag köpte för länge sedan flera meter av en relativt gles och bred linneväv ganska billigt. Den använder jag på magasinet där borden är långa, så långa. En så lång duk är svårt att mangla på en liten kallmangel, den blir för tjock för valsen. För att få lite intressant mönster viker jag den lite fuktig i kvadratiska rutor med Halvans hjälp. Sen lägger jag den i torrt och luftat rum i press under en rejäl tyngd tills den torkat.

Gissa om jag gillar det här sättet att vika en linneduk och få den slät och mönstrad på en och samma gång!

Jag hade någonstans hört om det här och ville testa själv. Först förra året hittade jag en bok med avbildningarna nedan på biblioteket: Damast på bordet. Nationalmuseum 19 september – 25 november 1990. En utställningskatalog alltså. Det finns apparater för att pressa dukar lärde jag mej också. Någon som sett en linnepress? En sådan man pressar den kvadratvikta damastduken i.


Borgerlig måltidsscen från 1600-talet. Bordet är dukat med en duk, som är pressad i fyrkantvikning. Familjens medlemmar tycks använda en gemensam långservett att torka händerna i. Ynglingen, som serverar drycken i en glaskupol, har ett handkläde över armen.

Kopparstick och etsning av Abraham Bosse (1602-1676), Nationalmuseum.


Borddukning i borgerlig familj vid 1600-talets mitt.

Kopparstick och etsning av Abraham Bosse (1602-1676),  ”Vintern”, ur en serie med De fyra årstiderna. Nationalmuseum.


Vid Ludvig XIII:s festmåltid i slottet Fontainbleu 1633 ser man hur kungen har sin placering vid ett eget bord under baldakinen, medan de övriga gästerna sitter bänkade vid långbord, som endast är dukade efter ena långsidan. Och – kolla dukarna!

Kopparstick och etsning av Abraham Bosse (1602-1676), Nationalmuseum.


Nu har detta spritt sig till ett litet enkelt sädesmagasin i norra Europa som numera används för sommarfester :-) Bilderna är före min digitalkameras tid.

(Här ser man också varför det aldrig kommer mat på foton av kalasdukningar här på bloggen. Dessa bör tas innan gästerna kommer och med varm mat låter det sig inte göra. Här är kall buffé men istället är spillkumarna täckta med plast tills gästerna kommer. Det blir inga matinspirerande foton av detta :-)) .
.
Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

8 thoughts on “Om att vika en duk

  1. Titta på da Vincis Nattvarden. Där är det också linne pressat i linnepress. :-) Min farmor var uppvuxen i närheten av Flors linneväveri i hälsingland, och någonstans kring henne fanns en linnepress. Ser ut som en bokhylla med en stor skruv upptill som jag minns det.

    Gilla

    • Ah, Nattvarden har jag inte tänkt på. Tack så jättemycket för tipset, TorpSara!!! Jag har aldrig sett en linnepress i verkliga livet bara på bild i boken som nämns i inlägget.
      (Länge leve linnedukarna som vävdes vid Flors linneväveri. Mycket värdefulla idag.)

      Gilla

  2. Härliga gamla gästabudsbilder.

    Gilla

  3. Vilket härligt sätt att göra sin linneduk extra vacker……. detta ska testas…..

    Gilla

  4. Fint arbejde med dugen, som du og Halvan har presset. Og fine kobberstik, tak.

    Gilla

  5. Mycket intresant. För linne behöver manglas eller varför inte pressas.
    Tidigare hade vi tillgång till en stenmagel vi en släkting och då kunde man få riktig glans på dukarna. Men det går faktiskt att få dem riktigt bra om man stryker men det kräver exakt rätt fuktighet vid strykningen och det tar did att få dem släta.

    Gilla

  6. Kanske man ska ta och damma av sin stenmangel som står ute i ladan. Den är ju inte lättplacerad precis men snygg och användbar några gånger om året! Fint tips att vika rutor för här används också långa dukar till sommarbufféer.

    Gilla

Tyck till om du vill!

