Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Linneduk

3 kommentarer

Jag har en vacker helvit damastduk som jag fick av min mor för länge sedan, med glansigt mönster med sirliga grässtrån och ängsblommor. Sex servetter hör till. Duken har mitt favoritmotiv, vilket min mamma visste förstås, men den är bara 2.40 lång.  Så har jag några kortare men vackra damastdukar också. Salsbordet är 2.40 i utfällt läge så mina linnedukar är för korta.

Foto från Klässbols väveri.
Nu har jag slagit till och köpt en ny hellinneduk med längden 3,25. En i huvudsak vit. Jag gick in på Klässbols linneväveris hemsida och upptäckte till min stora glädje att världens bästa glashanddukar med mönstret Manhattan av Peter Condu, nu även blivit duk. Det behövdes inte så lång fundering innan jag bestämde mej. Ja, den är modernistisk men jag väljer den ändå för jag gillar både kvalitet och mönster. Och ja, ibland kan det vara befriande att inte vara alltför ”antikvarisk” och ha allt i salen från samma epok.

Men hur ska jag kunna mangla den på ett bra sätt, min kallmangel har en vals som bara är 60 cm bred ;-) Drömmen är att ha en stenmangel/kistmangel! Här!

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

3 thoughts on “Linneduk

  1. Snygg, det blir till att vika på tre så du får två ståndveck längs med. Min mamma var en fena på att kallmangla, duken fick sitta i mangeln bra längen innan hon tor ur den. Sedan vill jag minnas att hon var nog med att vika på olika ställen för att inte förstöra linfibern…

    Gilla

  2. Åhhh h härliga Klässbols dukar…. bor ju inte så långt från väveriet o har varit där många gånger…. köpte precis en kudde i bolstervartyg nu efter jul att ha på kökssoffan…. dukar finns också ett antal… tycker som föregående att du ska mangla veck på duken…. har alltid gjort detta efter att få lärt mig mangla av Fastra….. tycker det är snyggt med rakknivsvassa veck över bordet…. Lycka till med din nya vackra duk… :) Kram ANnika

    Gilla

  3. Ja, det kan nog bli så Annelie. Det här med linfibern och veck är viktigt att tänka på.
    Annika, lycka är att bo nära ett linneväveri, eller hur :-)

    Gilla

Tyck till om du vill!

