Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Putsad pärla

4 kommentarer

Det händer emellanåt men mer och mer sällan att jag ser byggnader med den typ av puts som visas på bilderna här.

Putsen är slitstark och mönstrad för hand uppifrån och ner. En fantastiskt märkvärdig och numera ganska ovanlig ytstruktur. Kolla även in funkisskärmtaket med Böhlmarkslampan, dörren med karosseripanel och den platsgjutna betongtrappan.


Byter man fönster på ett sådant här hus får man problem med lagningar och putsen försvinner. Det har jag sett några gånger då fastigheter bytt ägare här i trakten.


Jodå, visst finns det skönhetsfläckar på huset ovan men inte är det putsen. Jag har tips på hur man med enkla medel kan ”lyfta” den här byggnaden och samtidigt behålla det kulturhistoriska värdet. Det finns många fler bevaransvärda detaljer på detta hus men även några tillskott som borde plockas bort.

Jamen, visst är putsen härlig med sin grova struktur! Jag önskar innerligt att den får sitta kvar så den lilla staden inte utarmas på denna skönhet i överambitiös renoveringsiver.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Putsad pärla

  1. Så härligt en orörd pärla i förhållande vis gott skick. Putsen är mangefik och inget jag sett på länge.
    Men även entreen med betongtrappan, med spaljen under och sitt fina lätta tak.
    Bara rätt person tar över här. Den är väldigt lätt att förstöra.

    Gilla

  2. Vackert. Jag har en grannbyggnad med snarlik puts, det ser nästan ut som om dom härmat Gaugin…! Undrar om det är timmer eller lösvirke under? Det första jag skulle plocka bort (och här visar jag mitt asocial lynne) är nog TV-antennen. (^-^)

    Gilla

  3. Jamen vilken vackert putsad vägg och kransen i inlägget under, så tjusig!

    Gilla

  4. Roligt att fler gillar sådant här och ser skönheten i det. Parabolen är sentida, de skullejagockså rekommendera att den tas bort – den är rätt så reversibel och kräver minimal putslagning.
    Stommen vet jag inte vad den består av. Grund med källare av betong. Stommen kan vara murad. Icke liggtimmer i den här trakten i en byggnad av så sent datum som jag gissar till 30-40-tal.

    Gilla

Tyck till om du vill!

