Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Fett för fåglar

4 kommentarer

Vi har och har haft en ganska fantastisk vinter igen, snörik gång på gång. Det är tredje vintern av alla år jag bott i Universumet som är rejält vit under en längre tid som varar längre än en månad.

Jag trivs med det vackervita. Bänken kan man inte sitta på, men väl titta på. Och njuta av det ;-)

Och snöhögarna hamnar väldigt passande, då det blåser nordan och snöar, precis över kryddlandet vars växter får värmande ”skyddsomslag”. Vinterfåglarna däremot har det nog lite kämpigt.

Fåglarna får frön, nötter, några äpplen och talgbollar. Fett i form av rumsvarmt margarin eller smör smetar MrsUniversum på plommonträdets stam där det fryser till. Hacke hackspett med fru (större hackspett) gillar det här så även den övervintrande koltrasten. Men han/hon kan inte sitta på en lodrät yta så när jag såg den flaxa upp för att få i sig lite smör utan att lyckas särskilt väl, fick koltrasten en extra smörgiva som han/hon kan nå från marken, som synes på bilden.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Fett för fåglar

  1. Jag använder ister. MYCKET populärt. Men jag brukar gjuta kakor, det där var enklare.

    Gilla

    • Var får du tag i ister, TorpSara? Ja det här är superenkelt. Jag har tidigare gjort egna kakor i formar med hjälp av kokosfett. Men det var inte alls så populärt bland småfåglarna här.
      Och hackspetten är så stor så han har svårt att sätta sig på en talgboll och äta av den upptäckte jag också.
      Vinterfåglar är härliga och roliga att titta på eller hur…

      Gilla

  2. Smart med fettet direkt på trädet. och att fåglarna hittar det och gillar det.

    Nu har jag flyttat och vårstädat på ny blogg och shop. Kika gärna in!

    Gilla

Tyck till om du vill!

