Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Vacker patina

4 kommentarer

Nu ska jag visa foton från det kök som varit inspirationskällan till köket här i Universumet. Det här 1920-talsköket finns i Asta i Hälsingland. I Erik-Anders gården. Köket hade MrsUniversum endast sett på bild då hon beslöt att ha det här köket på näthinnan inför den egna köksombyggnad. Morfars och mormors trygga kök fanns också med i tankarna. Efter att vårt kök var klart kom vi förbi originalet en vacker dag. Gissa om det var en fin upplevelse?!

Till vänster innanför den här dörren inreddes ett kök på 20-talet, ett kök som fortfarande är intakt.


Från farstun kommer man in och ser detta.


Till höger finns järnspis, vedlår och…


…arbetsbänk. Diskbaljan av förtent koppar står på golvet då de inte används. Zinkplåt på väggen som skydd mot vatten och fett.


Boaseringen har målats med oljelasyr.


Skafferiskåp upp mot tak på sidan om dörren mot farstun och stugan.



Vilken vacker och välbevarad limfärgstapet. Lyckan måste vara att äga en sådan!

Köttkvarnen står framme. Tekoppar i funkisstil, favoritkaffekoppen är rosenbeströdd.

Vad gör det att tapeten har några skavanker, har patina? Ingenting alls, det är en fördel för upplevelsen, för autenticiteten.

Erik-Andersgården i Asta är helt klart värt ett besök. Precis som de andra hälsingegårdarna – på världsarvslistan eller ej.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

4 thoughts on “Vacker patina

  1. Härliga bilder. Jag älskar dessa gamla kök.
    Även dessa hamnar i mitt referensbilds arkiv. Inte för att kopieras men att ha i bakhuvudet när man själv sätter ihop sitt blivande kök. Än kan man ändra detaljer, lägga till eller ta bort något.
    Inse att det är alla små detaljer som till slut gör helheten.

    Gilla

    • Hans, jag är ytterst glad att jag såg en bild från det här köket innan vi satte igång med vårt eget kök 2004. Den bilden jag såg fanns med i tidningen VI. Nu är nätet stort och inspirationsbilder lättare att hitta.
      Och som du säger, detaljerna gör helheten!

      Gilla

  2. Så vackert! Jag kan tydligt se inspirationen till ert eget kök, som jag har tittat på flera gånger och tycker är jättevackert. Vi ska göra om vårt kök snart och funderar mycket på hur det ska se ut. Huset är byggt 1802 och det är svårt att veta hur köket ska se ut. På den tiden fanns ju inga kök som vi ser det idag utan man får försöka göra något som kan stämma med huset ändå, alltså inget modernt och högblankt. Jag vet i alla fall att jag ska ha ett stort skafferi och vi har järnspis med en nymurad kåpa eftersom den andra var borttagen. Det tar tid att besluta sig. Tack för en trevlig blogg!

    Gilla

    • Towa, att samla inspirationsobjekt och bilder är givande. Sedan måste det få sjunka in utan jäkt. Se det som en härlig tid av drömmar :-)
      Tack för uppskattningen av bloggen och lycka till med ert gamla hus!!!

      Gilla

Tyck till om du vill!

