Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Vår i luften

9 kommentarer

Imorse, på väg till jobbet, dvs. på promenad över gårdstunet, var det kyligt och soligt. En känsla av vårvinter trots att mycket av snön tinat bort. Den sköna vårvinterkänslan berodde ändå kanske mest av allt på fågelsången.

.

I ekarna och i rönnen vid ateljén satt dom och sjöng, fåglarna. Det är blåmesen som har den höga drillen som skiljer ut sig i ljudvolym.

http://wildlifegarden.se/fagelsidor/blames.html är det sång nummer 4 jag tänker på. Det är toppen att man där får höra samma fågels olika sånger och läten, inte enbart den mest typiska. Det är från samma hemsida jag lånat bilden på blåmesen. Annars har vi den större hackspetten här i år igen. Har smetat smör på en trädstam och det äter den mer än gärna. Vad vore livet utan fåglar?

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

9 thoughts on “Vår i luften

  1. Det var en trevlig sida. Tack för tipset!

    Gilla

  2. Også vår-semning hér (5-7 grader, og fuglesang).
    Kan MrsUniversum forklare lidt nærmere, hvordan hun har ”smetat smør” på en træstamme til ”hackspetten” (sikkert dansk: ”Flagspætten”: sort-hvid-rød).
    Hvordan ”smetat”? Og hvilken type ”smør”? (da: ”fedt”?) – gerne foto i næste blog, tak :-)

    Gilla

  3. Hos mig sitter det ofta en hackspett och äter talgboll, som jag har i en fågelmatare. Jag har blivit mer intresserad av fåglar för varje år. Det är nog ”tanten” i mig, som kommer fram mer och mer!

    Gilla

    • Siv, det kan vara så att ju fler gånger man upplevt årstidsväxlingarna och hur naturen skiftar, desto mer märkligt och fantastiskt blir det. Och ju längre man levt, desto mera tant blir man kanske? Men min känsla nu då jag hör vårvinterns fågelläten är desamma som då jag var 10 år. Lika härligt!

      Gilla

  4. Hér har vi 20 forskellige arter ved foderbrædtet hver vinter. Så det er forår (sv.: ”vår”) hele vinteren :-)
    Dansk sang, som alle i DK kender: ”I Sne står urt og busk i skjul, det er så koldt derude, dog synger der en lille fugl, på kvist ved frosne rude. ”Giv tid, giv tid”, den nynner glad, og ryster de små vinger. Giv tid, og hver en kvist får blad. Giv tid, hver blomst udspringer” (B.S. Ingemann, 1831)

    Gilla

  5. När fåglarna börjar sjunga i buskarna då vet vi att en vår kommer så småningom.
    Ännu är den lång borta men vi kan förnimma dem…. att hopp finns.
    Våren ser vi väl alla fram emot men de små fåglarna är först med att signalera den.

    Gilla

  6. Oj, det var nytt – det där med smör på trädstammar. Måste genast testa det och locka hit hackspetten som jag sett på håll nu och då.

    Gilla

    • Nytt för i år även för mej. Det fungerar. Koltrasten försökte äta av det också men kan inte sitta på stammen så den fick en egen smörgiva som den når från marken :-)
      Visst är väl fåglar trevliga!

      Gilla

Tyck till om du vill!

