Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

Möbelvård

3 kommentarer

Som jag skrev i ett tidigare inlägg:   MrsUniversum säger bara en sak – rapsolja, dundermedlet för trämöbler som behöver fräschas upp.

Största delen av det gamla ärvda möblemanget i salen är tillverkat av eketrä med transparent ytbehandling. Vilken behandling de en gång fick vet jag inte men inte var det plastlack eller en tät behadling. Ytan har med tiden blivit ganska sugande.

Och ni vet det här med vita ringar efter fat med fukt under – inte kul. Sådana fanns på blomborden. Nu var det så här att det var bråttom att få klart allt till jul och det var mörkt. Det innebar att jag inte tog några bilder under arbetets gång. Men när jag så här i januari skulle fota slutresultatet fann jag ett par ytor som glömts i hastigheten ;-) – baksidan av toppstycket på ett par stolsryggar. Då försökte jag fotografera före och efter.
Före
Efter
Provade lite ur en burk Antiquax wax polish på en liten yta först men det kändes inte riktigt, träet behövde något lätt fettflytande som skull suga in.  (Detta vax har jag använt med gott resultat i andra sammanhang.)  Hamnade på tidskriften Kloka Hems hemsida under julmånaden, en ny sida för mej även om papperstidningen är bekant. Titta vad jag genast hittade: Rädda träbordet

Före
Efter
I den långa artikeln stod mycket att läsa. Jag var idel ögon då jag läste för att se om det som kunde  gälla våra ekmöbler.
”Kallpressad kokt linolja. Linolja är en torkande olja som tränger in i träporerna. Stryk på ymnigt och slipa gärna i den våta oljan för att skapa en blankare och hållbarare yta och efterslipa. Resultatet blir som en lackad yta.

Vax – olika bivaxblandningar. Det går bra att olja möbeln först och sedan vaxa den för att få en mer vattenavstötande yta. Stryk hellre på mycket tunt och flera gånger och vänta inte för många timmar mellan strykningarna – då hårdnar vaxet. Ger en sidenmatt yta.”
Slutklämmen var denna:

• Fräscha upp en massiv ekmöbel eller en avlutad furumöbel. Ek har stora porer. Prova att gnida in ekträet med en vanlig icketorkande matolja. Furubyrån får en finare yta med linolja. Pensla på, ta bort överflödig olja och glöm inte att linolja kan självantända. Lägg linoljetrasan och penseln i vatten efter användning.

• Konservatorsprincipen. Sist men inte minst slår Monica ett slag för konservatorsprincpen: Gör så lite som möjligt. Lägg till och ta bort minsta möjliga från originalmöbeln och originalmaterialen.

Jamen det var ju bara att ta fram finaste rapsoljan som fanns i skafferiet, ta olja på en liten trasa och gnida in. Det gick åt så där 2 dl till ett spegelskåp, ett vitrinskåp, två blombord, matsalsbord och sex stolar. Den valnötsådrade 1800-talsbyrån mådde också bra av lite rapsolja men schaggsoffans trädelar var troligen fernissade från början och där blev skillnaden inte synlig då träet var fint sedan tidigare. Jag gned in med en lite bomullstrasa och polerade efter med samma trasa. Ekträet fick fördjupad intensitet utan att bli kladdigt. Möblemanget kändes ”som nytt”. Linolja, som är en torkande olja, blir hårdare och blankare vilket jag inte önskade mej här.

Tusen tack Kloka hem och konservator Monica Svederoth. Den där artikeln har jag sparat ner som pdf för säkerhets skull.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

3 thoughts on “Möbelvård

  1. Detta måste jag prova…..

    : )

    Gilla

  2. Rapsolja har jag använt i många år. Tänk för en gångs skull har jag kommit på något bra alldeles själv.

    Gilla

  3. Tack! Jag ska testa detta. Nu börjar ju äntligen ljuset återvända, så att jag ser vad jag gör.

    Gilla

Tyck till om du vill!

