Mitt Universum

Om byggnadsvård med kulturhistoria.

Favoritlampan

5 kommentarer

Det här är vår favoritlampa i salen. Den står på vitrinskåpets öppna yta och sprider ett varmt sken. Den nötta gamla 2-ledade bruna textilsladden är bytt till en likadan köpt i byggnadsvårdsbutiken i Grillby, Enköping. Fortfarande är det en glödlampa som ger det behagliga skenet. Jag tvättade av lampkupan med vatten och diskmedel, den kromade foten gned jag ordentligt med Autosol, creme på tub, och den blev som ny.  Autosol hade jag köpt för länge sen till de gamla bordsknivarna med blad av järn som så lätt rostar. Lampan har funnits här sedan den köptes in.

Den juliga duken är secondhand, köpt för en spottstyver och invigd denna jul.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

5 thoughts on “Favoritlampan

  1. Så eleganta linjer, och så snyggt den är monterad på foten. Vita glaskupor är min absoluta favorit när det gäller ljus. Vad använder du för glödlampor? Jag klarar bara inte av ljuset från lågenergilampor, tyvärr, så än så länge kör jag utelampor. Känns inte helt hållbart.

    Gilla

    • Glödlampan är en 15W liten klotlampa med E27 sockel (stor sockel). Glaskupan är svagt gultonad och ger ett ännu mjukare ljus på grund av det.
      Lågenergilampor (och någon LEDlampa) har vi på andra ställen. Nu finns lågenergilampor som tänds rätt så snabbt. Annars är ju det en nackdel just med dessa lysrörslampor. Jula har börjat med en bra visning av mängder av olika ljuskällor. De är uppställda så man kan se vilken färg/temperatur ljuskällan har. Bra tycker jag.

      Gilla

  2. Så fin lampa i ett suveränt skick! Den ger en stämmning som bara är underbar.

    Gamla lampor är underbara, har nog mer lampor än jag någonsin kan använda. Men plötslig hittar man en gammal lampfot för några tior och då kan jag bara inte låta bli.
    Sedan blir det oftast att byta sladd samt hitta en passande skärm, ska den vara i textil är det svårt nog.
    Håller med om att glödlampsjuset oftast är bäst. Men det kommer snabbt bättre och bättre lågernergilampor både till form och ljuston. Till vissa amaturer har vi gått helt över till lågenergi lampor medan andra kräver sin glödlampa.

    Man kan fortfarande köpa glödlampor. http://www.lysman.com/

    Gilla

    • Hans, just det där med skärm för textil är något jag letar efter. Tyg håller jag själv, om jag inte hittar den perfekt klädda skärmen, men en plastklädd ståltrådsställning med den rätta formen (vet att den finns) har jag inte hittat än. Det är trevligt att gå på skattjakt…

      Och lysman kände jag inte till. Tack för info som kan vara till glädje för flera! Vi har köpt på oss ett lager glödisar, men här blir fler och fler ljuskällor av senare sort.

      Gilla

  3. Jag letar trådställningar på sommarens loppisar. Oftast får hittar man vrak till skärmar som då kan rensas och kläs om.
    Tyvärr finns det ingen jag vet som längre säljer sådans skärmar till vettigt pris. Jag vet en affär som fortfarande har bra sortiment men 300-1200 kr beroende på storlek………
    (när lampan kanske kostade 20….)
    Kanske är jag småsnål men det tar emot.

    Gilla

Tyck till om du vill!

