Mitt Universum

Byggnadsvård med kulturhistoria.

Snurra min värld

12 kommentarer

Här används ganska mycket av julpyntet från år till år. Inte så färgkoordinerat som modet säger. Så är det med spiralerna av metallfolie som köptes platta och sedan drogs ut. Hänger de över en värmekälla, i detta fall en radiator under fönstret, snurrar de i varmluften som stiger uppåt. En röd/silver och en annan guld/silver köpte jag in för sisådär 20 år sedan för kommande behov. Kanske finns de här klassikerna fortfarande i handeln.


Detta sakta snurrande pågår medan vardagen återvänder.

.

Författare: MrsUniversum

Mrs Universum lever nu, blickar bakåt, tänker framåt. Tycker inte nödvändigtvis att allt nytt är bra. Tycker inte heller att allt gammalt måste vara bäst :-)

12 thoughts on “Snurra min värld

  1. Såna där har jag också. Och hängt dem i fönstret ovanför elementet just för att de ska snurra och glittra. :) Gillar verkligen dem. Jag har samma julpynt år efter år, det är mycket det som är själva grejen för mig, som ger mig den där rätta julkänslan.

    //Boije

    Gilla

  2. Ja virvateller har jag också, både i guld/silver och silver/rött och jag köpte mina förra julen och denna så de finns att köpa ännu. Kanske inte i de trendigaste butikerna dock…

    Mitt julpynt är också samma från år till år och det är just det där att packa upp saker man minns och som har en given plats som är mycket av julen för mig. Krubban som alltid stod på samma ställe hos mamma, ängeln med röd slängkappa som jag hade på mitt rum och som Maja nu har, mina renar och de röda kulljusstakarna och så vidare. Sen köper jag nytt också men bara sånt som jag då känner att jag kommer att vilja ha i flera år sedan.

    Gilla

  3. De finns i min ICA-butik. Jag har varit sugen på att köpa några men det har inte blivit av. Kanske bäst att köpa innan de försvinner.

    Gilla

  4. Även här är snurrgirlangen numer ett måste i i fönstret ovanför elementet. Mormor hade dom ovanför järnspisen där de snurrade stillsamt i värmen.

    Gilla

  5. Virvateller var ordet. Tack Sophie!
    Julen är för mej, för er och många andra traditionsfylld. Samma saker år efter år. Med något lite nytt tillskott då och då… Det mesta av min barndoms julprydnader finns dock inte här utan i mitt föräldrahem. Därför är det inte oävet att någon gång fira jul där.

    Gilla

  6. Har inte sett dessa sedan jag var liten.
    Men det hade varit kul att ha ett par. Ska försöka hitta några
    Hans

    Gilla

    • Hans, du ser i EvaM:s kommenatar ovan att de kan finnas i en vanlig ICA butik. paketet är platt och omärkvärdigt. Antagligen är priset tilltalande lågt. Lycka till med virvatellköpet!

      Gilla

  7. Jag vill också ha! Har ju till och med en krok vid vespisen som gjord för den! :)

    Gilla

  8. Åh de där saknar jag! Just det stilla snurrandet och det lilla krasande ljudet! De var väldigt små och oanseliga i sin förpackning då man köpte dom men rätt svåra och ömtåliga att förvara sedan man dragit ut dom!
    Har inte sett till dom i handeln på flera decennier!

    Gilla

    • Jag gillar verkligen virvatellerna! Fastde är besvärligt ömtåliga att förvara mellan jularna. Mina har några år på nacken men nya kan man hitta i handeln om det vill sig. God jul Catdogs!

      Gilla

Tyck till om du vill!

